In Terneuzen wordt nog steeds hard gewerkt aan de Nieuwe Sluis. Ongeveer een maand geleden voer het laatste schip door de 113 jaar oude Middensluis. “De Middensluis ligt op de toegangsweg naar de Nieuwe Sluis”, legt Harm Verbeek, omgevingsmanager van het project, uit. “Om die toegang vrij te maken, moet de Middensluis afgebroken worden.” Twee sluisdeuren en enkele brugdelen zijn ondertussen al verdwenen. Binnenkort worden ook de muren van de sluis met behulp van explosieven gesloopt. “Dat klinkt spectaculairder dan het is. We gebruiken de explosieven om de stenen te breken en de muren nadien stukje voor stukje uit elkaar te halen”, aldus Verbeek.
Hoger zoutgehalte in Kanaal Gent-Terneuzen
North Sea Port verwacht dat het zoutgehalte in het Kanaal Gent-Terneuzen zal stijgen wanneer de Nieuwe Sluis in gebruik genomen wordt. Om de kwaliteit van het water in de gaten te houden, neemt de haven deel aan het project Internet of Water. Concreet betekent dat dat er vier sensoren in de het kanaal geplaatst werden, die het zoutgehalte en de temperatuur van het water meten.
Zout tast onder meer staal aan. “Een groot deel van onze infrastructuur bevindt zich onder water en is opgebouwd uit stalen damplanken”, zegt Karel Saey, assetmanager bij North Sea Port. “Zout water versnelt bijvoorbeeld het corrosieproces, wat op termijn gevolgen heeft voor de stabiliteit van de infrastructuur. De metingen laten ons toe om op tijd te weten wanneer die infrastructuur aan onderhoud toe is.”