De Vlaamse Regering lanceert het project ‘Gateway2Britain’ om de handel tussen Vlaanderen en het Verenigd Koninkrijk efficiënter te maken. Vlaamse bedrijven leiden door de Brexit een significant omzetverlies. Het project, dat wordt uitgevoerd door VIL en Deloitte, in opdracht van VLAIO, zal een green corridor realiseren waardoor de goederenstromen tussen de EU en het VK vlotter kunnen verlopen. Middelen uit het BAR (Brexit Adjustment Reserve) van de Europese Unie worden hiervoor vrijgemaakt.
De Brexit is de nieuwe realiteit voor ons politieke en economische landschap. Economische operatoren en consumenten in deze regio ondervinden dagelijks de gevolgen. Niet alleen veroorzaakt de Brexit financiële en administratieve lasten voor handelspartners en autoriteiten langs beide kanten van het Kanaal, ook de internationale toeleveringsketens worden grondig verstoord. De moeilijkheden situeren zich onder andere bij de veelheid aan betrokken stakeholders (douane, bedrijven, terminals, expediteurs, rederijen, etc.), de transparantie van de data betreffende goederentransacties en de complexiteit en veelheid aan te vervullen formaliteiten.
Het gemiddelde omzetverlies voor Vlaamse bedrijven naar aanleiding van de Brexit bedroeg 6 % in 2020, wat gecombineerd met verhoogde logistieke kosten zorgde voor een significante financiële impact.
Vlaanderen als belangrijke toegangspoort
Het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO), in nauwe samenspraak met Flanders Investment and Trade (FIT), stelde VIL en Deloitte aan om een voorstel met actieplan voor een globale oplossing uit te werken ten bate van de bedrijven die direct en indirect betrokken zijn bij het handelsverkeer met het VK.
Vlaams Viceminister-president Hilde Crevits: “Met 3 tot 6 miljoen vrachtbewegingen van en naar het VK, waarvan 90 % doorvoer, is Vlaanderen een belangrijke toegangspoort tot de handel met het VK. De impact van de Brexit is duidelijk voelbaar voor de Vlaamse bedrijven en kan enkel duurzaam aangepakt worden door innovatieve oplossingen, die de inefficiënties, kostverhogingen en verschuiving van de toeleveringsketens moet beperken. Bovendien schuilt in de Brexit een ideale opportuniteit voor Vlaanderen om haar logistieke hotspots (zoals havens, luchthavens en distributiehubs) optimaal in te zetten en promoten voor de uittekening van de goederenstromen vanuit en richting Vlaanderen. Dit kan een enorme boost geven aan de Vlaamse economie en al zijn belanghebbenden.”
Vlotte handel tussen Vlaanderen en VK
Dit project werd ‘Gateway2Britain’ gedoopt en bestaat uit een technologische pijler, een fysieke pijler en als ultieme doelstelling de realisatie van een echte ‘green corridor’. De technologische pijler beoogt het verbinden van de verschillende stakeholders via een digitaal platform, dat het delen van data en handelsdocumenten en de transparantie tussen de verschillende betrokken partijen bevordert. De fysieke pijler gaat over de keuze van een of meerdere strategische locaties voor het uitvoeren van aangiften, fysieke controleprocessen en logistieke diensten. De green corridor tot slot behelst het realiseren van een echte ‘frictionless trade’ stroom door de aaneenschakeling van de fysieke en digitale pijlers door middel van technologische oplossingen, zowel langs EU (Vlaamse) als VK-zijde.
Breed draagvlak
Deloitte en VIL zullen, na een verkenning van het landschap, werken aan een voorstel voor de conceptuele en technische uitwerking van het model en een actieplan voor de implementatie ervan in de loop van 2023. In samenwerking met een breed netwerk en gespecialiseerde kennis vanuit het ondernemersveld en de bredere havengemeenschap wil dit project via het Gateway²Britain initiatief toegevoegde waarde en groeikansen te creëren voor de Vlaamse economie in zijn geheel.