IKEA implementeert micro fulfillment concept van Swisslog

Autostore Swisslog

IKEA start een nieuw winkelconcept met een geautomatiseerd kleingoedsysteem van Swisslog. Als onderdeel van het ‘Store of the future’ programma van de meubelgigant werd de pilot oplossing opgeleverd in het IKEA woonwarenhuis in Zagreb, Kroatië. Het filiaal is het eerste in een reeks toekomstige projecten waarbij IKEA woonwarenhuizen wereldwijd de kracht van een micro fulfillment benadering inzetten om de klantervaring verder te optimaliseren.

Swisslog, wereldleider in robot- en datagestuurde intralogistieke oplossingen, implementeerde het nieuwe geautomatiseerde systeem, dat zich tussen de winkelvloer en het Cash & Carry magazijn bevindt. De onderneming is erop voorbereid IKEA te ondersteunen bij het uitrollen van het micro fulfillment concept op andere locaties over de hele wereld.

Productiviteitsstijging van 20 naar 170 orders per uur

“De micro fulfillment oplossing bij IKEA biedt klanten de keuze tussen Click & Collect en thuisbezorging”, vertelt Swisslog Head of EMEA Jens Schmale. Hij benadrukt: “De micro fulfillment aanpak kent legio voordelen, zoals een verbeterde snelheid en efficiëntie van fulfillment, lagere transportkosten en kortere levertijden.”

IKEA koos voor het gerobotiseerde opslag- en orderverwerkingssysteem AutoStore, compleet met 6.000 bakken, 14 robots en 4 picking stations. Het systeem bevat op dit moment 2.900 artikelen en verzorgt de opslag en het orderverzamelen van kleine artikelen die niet meer dan 30 kilo wegen.

Voordat IKEA AutoStore in gebruik nam, legde elke orderverzamelaar naar schatting gemiddeld ongeveer 1 km af om een order gereed te maken; met een productiviteit van 20 orderregels per uur. Nu, met de nieuwe geautomatiseerde en datagestuurde oplossing, zal die productiviteit naar verwachting toenemen tot 170 orderregels. Een significante efficiëntieslag dus, met een aanzienlijk rendement op de investering.

Ontwikkeling van een programma voor klantenbeleving

“Swisslog is erg trots op het partnerschap met IKEA”, vervolgt Schmale. “Het hele team is enthousiast om te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun customer experience programma, vooral met dit pilot project.”

In het Kroatische woonwarenhuis is het Swisslog AutoStore systeem met Black Line robots op een mezzanine geplaatst. Een Swisslog QuickMove conveyor transporteert de verzenddozen die bij de AutoStore pickdeuren staan, naar een geautomatiseerde dozensluitmachine, waarna de orders naar de expeditie zone worden gebracht.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.