Soren Skou, de CEO van rederij Maersk is duidelijk. Om de klimaatuitdagingen in de scheepvaart op te lossen, moet er nu gehandeld worden. Maersk koopt daarom 8 nieuwe containerschepen die zullen varen op CO² neutrale brandstof. Bovendien zal de rederij ook in de toekomst enkel nog schepen kopen die varen op duurzame brandstof. De 8 schepen zullen elk een capaciteit hebben van 16.000 containers. Ze zullen vervuilende schepen uit de Maerks vloot vervangen en jaarlijks ongeveer een miljoen ton CO² uitstoot besparen.
Maar wat betekent CO² neutrale brandstof?
De schepen zullen varen op methanol. De verbranding hiervan geeft wel degelijk CO² uitstoot. Het doel is echter om die methanol te maken van afgevangen CO² of groen geproduceerde waterstof. Hierdoor moet er ongeveer evenveel CO² afgevangen worden als dat er wordt uitgestoten. Het resultaat is daardoor neutraal. Of hiermee dus positieve resultaten behaald worden is dus helemaal afhankelijk van hoe de methanol geproduceerd zal worden, maar het is een stap in de goede richting. Voor de productie zal Maersk alvast samenwerken met TEintegratie, een specialist in hernieuwbare energie.
Wie betaalt de rekening?
Deze schepen zijn 10 tot 15% duurder in aankoop. Ook de methanol die duurzaam geproduceerd wordt is ongeveer twee keer zo duur als de ongeraffineerde brandstof waarmee nu gevaren wordt, dus dat is een flink kostenplaatje. Maersk gelooft echter dat zijn klanten bereid zullen zijn om de extra kost te dragen. Meer dan de helft van die klanten, zoals Unilever of Amazon spreken in ieder geval al over vergroening van hun toeleveringsketen.
Sowieso wordt er al druk uitgeoefend om de scheepvaart te vergroenen vanuit het Fit for 55 voorstel van de Europese Commissie. Hierdoor moet de scheepvaart gaan betalen voor haar uitstoot en stimuleert ze vergroening.
Is groene methanol dan de toekomst?
Niet echt. De werkelijk groene brandstoffen zijn groen geproduceerde ammoniak of waterstof. Deze brandstoffen verbranden zonder CO² uitstoot, maar de technologie hierachter is nog niet voor meteen. Er zijn al experimenten met waterstofschepen, maar het zal nog enige tijd duren voor deze technologie toegepast kan worden op grote containerschepen. Maersk kijkt ook al naar die nieuwe technologieën. Maar de investeringen in methanol zijn daarom niet minder relevant. Een schip gaat 20 tot 25 jaar mee. Dus als Maersk tegen 2050 klimaatneutraal wil zijn, moet het nu al investeren en niet wachten op technologieën die nog niet op punt staan.