De Europese Commissie heeft in 2001 een witboek gepubliceerd waarin een agenda voor het Europees vervoersbeleid tot 2010 werd vastgesteld. Omdat die periode nu afgelopen is, wordt een nieuw witboek gelanceerd voor een duurzame toekomst voor het transport. Dat zal gebeuren eind deze maand. Daarin staat onder andere een doelstelling om de CO² reductie tegen 2050 voor de transportsector met 60% te verlagen. Er zijn 10 concrete doelstellingen:
1. Volledige inzet van het nieuwe Europese Luchtverkeersbeveiligingssysteem SESAR tegen 2020 en de inzet van gelijkaardige systemen zoals het European Rail Traffic Management System (ERTMS), Intelligente Vervoerssystemen (ITS) en het Informatiesysteem Europese binnenwateren.
2. Ontwikkeling van een kader voor een geïntegreerd, multimodaal vervoerssysteem (informatie, ticketaan- en verkoop en betaling)
3. Halveren van het autogebruik als stedelijk vervoersmiddel en CO²-vrij stadsvervoer tegen 2030
4. Ontwikkeling van een multimodaal trans-Europees transportnetwerk tegen 2030.
5. Vervollediging van een Europese hogesnelheidslijn tegen 2050 en een verdriedubbeling van de bestaande hogesnelheidslijnen tegen 2030. Tegen 2050 moet de meerderheid van het middellange afstandsvervoer voor personen per spoor gebeuren.
6. Een verschuiving van 30% goederentransport over de weg naar andere vervoersmodi tegen 2030 voor afstanden van meer 300 km.
7. Spoorverbinding tussen alle grote Europese luchthavens tegen 2050 en voldoende verbindingen tussen zeehavens
8. 40% brandstof met een lagere koolstofdioxide-emissie, 40% reductie van emissies van brandstof voor de zeevaart.
9. Betere toepassing van de principes “de gebruiker betaalt” en “de vervuiler betaalt” en een groter engagement vanuit de private sector.
10. Halvering van het aantal dodelijke ongelukken in wegtransport tegen 2020 en een vermindering tot bijna nul van de dodelijke ongelukken tegen 2050.
Bron: Vleva