Vlaanderen heeft de ambitie om Europese koploper te worden in de waterstoftechnologie. Een belangrijk aspect hierbij is de verdere implementatie en uitrol van een doordachte waterstof(tank)structuur. Het VIL–project Hydrolog toont aan hoe het overschakelen naar waterstof voor elektrisch zwaar transportmateriaal in de logistieke sector een haalbare kaart wordt.
In de zoektocht naar een duurzame energiebron voor transport wordt het gebruik van waterstof als alternatief voor fossiele brandstoffen, steeds vaker naar voren geschoven. Als speerpuntcluster logistiek voert VIL samen met 18 bedrijven het innovatieve project ‘Hydrolog’ uit rond het gebruik van waterstof voor interne logistieke transportmiddelen.
Waterstof als energiedrager voor zwaar intern transport
De onderzoeksresultaten in het VIL–project Hydrolog zijn veelbelovend en worden concreet getest in het havengebied bij AET en PSA voor de handling van containers.
De keuze voor waterstof voor intern transportmateriaal zoals vorkliften, straddle carriers, kranen, e.d. stuit nu immers nog vaak op het probleem dat enerzijds de individuele investeringskost voor een waterstoftankstation te hoog is en anderzijds er transportmaterieel moet bestaan dat toelaat waterstof te tanken in combinatie met de batterij.
Waterstof heeft als voordeel dat het een grotere range heeft en het tanken sneller gaat dan het opladen van de batterij. Dit betekent dus een tijds–en kostbesparing.
Haalbare infrastructuur voor waterstoftanken
Het VIL–project Hydrolog zet in op een mobiel waterstoftankstation om zo de hoge investeringskosten voor een pijpleidingensysteem of vast station te vermijden. Het bijkomend voordeel van een mobiel waterstoftankstation is dat meerdere bedrijven er samen in kunnen investeren, waardoor de kosten voorde infrastructuur om waterstof te tanken acceptabel worden.
Primeur voor Vlaanderen
Het pilootproject toont aan dat er oplossingen op waterstof beschikbaar zijn voor een doorgedreven inzet in een veeleisende havenomgeving. Een primeur, niet alleen voor Vlaanderen, maar zelfs in Europa.“Met Hydrolog willen we niet alleen een oplossing vinden voor de infrastructuur voor waterstoftanken, maar eveneens aantonen dat er steeds meer –ook grote –logistieke interne transportmiddelen klaar worden gestoomd voor het gebruik van waterstof. Op die restricted manier vermijden we de ‘kip of ei’–situatie en vullen beschikbare toestellen en haalbare waterstoftankinfrastructuur elkaar perfect aan”, aldus Filip Van Hulle, projectleider VIL.
“Dit project toont aan dat overstappen op waterstof als energiedrager ook in de logistieke sectorrealiteit kan worden. Het zal ons helpen om de uitstoot van zwaar transport te verduurzamen” aldus minister Hilde Crevits.“Ik ben verheugd dat VIL en de bedrijven de opportuniteiten benutten en bijdragen om van Vlaanderen de Europese koploper te maken in het domein van waterstof.”
Dit project wordt mee ondersteund door het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO).
Projectdeelnemers:
Aertssen, Air Liquide, Antwerp Euroterminal (AET), Brussels Airport, Delhaize, DEME, Ecosource, Engie Electrabel, Fluxys, Inovyn, Kalmar, Motrac, MPET, POM Limburg, PSA Antwerp, Rentaloc, STILL en Toyota Material Handling.
Projectpartner:
WaterstofNet