Lineas, de grootste private spoorvrachtoperator in Europa, versterkt zijn aanwezigheid in de haven van Rotterdam en Nederland met de overname van operator Independent Rail Partner (IRP). De voorbije jaren heeft Lineas zijn Green Xpress Network uitgebreid tot 23 bestemmingen in heel Europa. Recent kwamen er nieuwe verbindingen naar Vorarlberg en Polen bij. De overname van IRP is een belangrijke volgende stap in de groeistrategie van het bedrijf. De onderneming zet daarbij in op partnerships of overnames van andere dynamische privéspelers om zo een echte ruggengraat voor het goederenvervoer per spoor in Europa uit te bouwen die de drijvende kracht voor de modal shift vormt.
Lineas, de grootste private spoorvrachtoperator in Europa, heeft de Nederlandse operator Independent Rail Partner (IRP) overgenomen. De overname versterkt de aanwezigheid van Lineas in Nederland en vooral in de haven van Rotterdam. IRP, een langdurige partner van Lineas, is expert op het gebied van first en last mile-diensten in de regio Rotterdam en een toonaangevende operator in Nederland die de grootste haven van Europa met de rest van het land verbindt.
Voor het Green Xpress Network van Lineas is de haven van Rotterdam van groot strategisch belang. Het netwerk verbindt op unieke wijze verschillende westelijke havens met de rest van Europa en met de overname van IRP versterkt het nu de verbinding met Rotterdam. De al goede samenwerking tussen Lineas en IRP zal nu verder kunnen worden uitgediept en de verdere integratie van hun activiteiten zal hen in staat stellen om klanten nog betere oplossingen te bieden: kortere doorlooptijden, nieuwe operationele mogelijkheden en nieuwe Xpress-verbindingen vanuit Rotterdam. De combinatie van de sterke lokale expertise van IRP met het Europese netwerk van Lineas biedt klanten snelle, makkelijke, betrouwbare, end-to-end oplossingen tussen de westelijke havens en de rest van Europa.
Een belangrijke stap in de Europese groeistrategie
Met zijn Green Xpress Network heeft Lineas laten zien hoe het goederenvervoer per spoor anders kan. Het netwerk bestaat uit dagelijkse, snelle en betrouwbare treinverbindingen tussen Europese hubs voor alle soorten vracht en zorgt transporttijden die tot 80% korter zijn in vergelijking met traditioneel verspreid vervoerd. Transport aangevuld met first en last mile-diensten verlaagt drastisch de drempel voor bedrijven om over te stappen op het spoor. Vooral het voorbije jaar heeft het Green Xpress Network bewezen een zeer robuuste oplossing te zijn die klanten in staat stelde om hun toeleveringsketens ook tijdens de pandemie te laten draaien.
Lineas breidde zijn Green Xpress Network recent uit naar 23 bestemmingen in heel Europa door de toevoeging van Vorarlberg (Oostenrijk) en Polen. Met de overname van IRP zet het bedrijf nu de volgende stap in zijn Europese groeistrategie. Het doel is om het tempo op te drijven door overnames en partnerschappen om zo een echte ruggengraat voor het goederenvervoer per spoor in Europa uit te bouwen als drijvende kracht voor de modal shift
“Bedrijven vragen om makkelijke, end-to-end transportoplossingen met daarin een flink stuk spoor. Met ons Green Xpress Network hebben we een unieke oplossing ontwikkeld die een schot in de roos bleek. Het is nog nooit zo eenvoudig geweest om te shiften naar het spoor,” zegt Geert Pauwels, CEO van Lineas. “Nu willen we dit opschalen naar heel Europa met andere dynamische privéspelers die ook een blijvende positieve impact willen hebben op de Europese toeleveringsketen, onze mobiliteit en het klimaat.”