Duurzaamheid in transport en logistiek is een must, en bedrijven beginnen elektrische vrachtwagens te integreren in hun toekomstplannen. Zo ook Van Oort Transport, dat zopas de eerste 100% elektrische Renault Trucks D Z.E. in Belgiƫ bestelde met het oog op distributieactiviteiten voor King Belgium en de healthcare en hygiƫneproducten van Essity.
Gezamenlijke inspanning voor duurzaamheid
āWe experimenteerden al met HVO om ons transport te verduurzamen, maar zero emissie is de toekomst. We zijn dan ook ongelooflijk trots om als eerste in BelgiĆ« vandaag al deze stap te zetten,ā zegt Laurent Vanton, bedrijfsleider bij Van Oort Transport. āHet feit dat we dit kunnen verwezenlijken, ligt aan de wil van alle partijen om dit project te doen slagen en het duurzame aspect naar een nieuw niveau te tillen: niet enkel wijzelf, maar ook onze klant King Belgium, voor wie we deze vrachtwagen zullen inzetten, en hun leverancier Essity. De TCO van een elektrische vrachtwagen ligt op dit moment nog iets hoger dan een model met verbrandingsmotor, maar dankzij de gezamenlijke inspanning van alle partijen, hebben we ons kunnen engageren voor deze investering in een betere toekomst.
Van Oort verzorgt voor King Belgium de distributie van healthcare producten, duurzame catering disposables en cleaning/hygiĆ«ne-producten aan de B2B-markt, vooral ziekenhuizen, woonzorgcentra, publieke diensten en scholen. Het zet daarvoor in totaal 18 vrachtwagens in die voorzien zijn van de logoās van King Belgium en Bunzl. āVoor ons is de toevoeging van een elektrische Renault Trucks vrachtwagen aan ons distributienetwerk een mijlpaal,ā zegt Werner Meuleman, Managing Director van King Belgium, dat deel uitmaakt van de Bunzl-groep. āVoor ons is sustainability en corporate responsability een prioriteit en we willen een voortrekkersrol spelen op dat vlak. Zowel qua producten en toeleveranciers, als op het vlak van transport. En een elektrische truck voor de distributie van onze producten past perfect in die visie. Bovendien is het ook nog eens een pluspunt bij openbare aanbestedingen, waar we voor contracten bij openbare instellingen mee te maken krijgen. Zero emissie vervoer en het terugdringen van CO2 -uitstoot leveren daarbij extra credits op.ā
Ook Essity, het moederbedrijf achter de professionele hygiĆ«neproducten van het merk Tork, zette als leverancier van King Belgium zijn schouders mee onder het project. āWe leveren al jaren inspanningen om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs te behalen door middel van āscience basedā targets. We ondersteunen daarbij graag bedrijven die vooruit denken en een ādriveā hebben voor duurzaamheid, zoals bij dit project het geval is. Samen kunnen we aan diverse onderdelen in de logistieke cyclus werken om de CO2-uitstoot te verminderen en bij te dragen aan de āGreen Dealā-aspiraties in Europa,ā aldus ReneĆ© Remijnse, Communications Director bij Essity.
Doorgedreven aankoopbegeleiding
De levering van de nieuwe vrachtwagen is gepland in augustus, bij Garage Van Hove, waar Van Oort ook klant is voor zijn Renault Trucks voertuigen met verbrandingsmotor. Maar nog voor de zomer start het transportbedrijf testen met een demovrachtwagen. āHij zal vooral ingezet worden in de regio Gent, maar ook voor transporten tussen Gent, Brussel en andere steden. Geen vaste route dus, en daarom hadden we een vrachtwagen nodig die over een ruime autonomie beschikt, en dat in alle omstandigheden. Daarvoor staat Renault Trucks garant,ā aldus Laurent Vanton.
De keuze viel op een Renault Trucks D Z.E. met vijf watergekoelde Lithium-ion NMC aandrijfaccuās van 66 kWh voor een totaal van 330 kWh. Daarmee is een ronde van 250 tot 270 km mogelijk, waarbij de noden van het transportbedrijf ook bij lagere temperaturen volledig afgedekt worden. āTot die configuratie zijn we gekomen door een doorgedreven analyse van de noden van Van Oort en van de routes waarop de vrachtwagen ingezet zal worden,ā zegt Pascal Claes, Manager Direct Sales bij Renault Trucks Belux. āEen elektrische vrachtwagen vergt misschien iets meer planning dan een model met verbrandingsmotor, die bij wijze van spreken op vijf minuten getankt kan worden, maar mits de juiste configuratie is hij net zo polyvalent. Dat is het voordeel van onze elektrische trucks, ze kunnen volledig aan de noden van de klant aangepast worden, waarbij we zowel oog hebben voor de noden op het vlak van rijbereik, oplaadmogelijkheden als nuttig laadvermogen. Net als bij elke truck is de juiste begeleiding dus cruciaal. ā
Nog een voordeel van de elektrische vrachtwagens van Renault Trucks is dat ze niet kieskeurig zijn op het vlak van laden. āZowat alles kan, van een gewone industriĆ«le stekker die op de meeste plaatsen voorhanden is, tot 150 kW DC snelladen voor een boost van het rijbereik op korte termijn als dat nodig is,ā aldus Claes. āBij ons zal de vrachtwagen gewoon ās nachts laden aan een industriĆ«le stekker, waardoor er geen extra investeringen nodig zijn in laadinfrastructuur, en het voertuig overdag altijd terug klaar staat wanneer de chauffeur aan zijn ronde begint,ā bevestigt Vanton.