Deze week voerde Colruyt Group in Brussel een eerste stille levering uit met een elektrische 44 ton–truck. Meteen een Belgische primeur en dat ontging ook Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt niet.
Stil, emissievrij en met een groot laadvermogen.
De test met de vrachtwagen van 44 ton biedt toekomstperspectieven voor Colruyt Group, dat dagelijks 1.000 ton producten levert aan 24 winkels in het Brussels Gewest. De retailer zet hiermee een belangrijke stap richting meer duurzaam leveren in een stedelijke context.
Ideaal voor leveringen in steden
“Leveringen met elektrische vrachtwagens zijn ideaal voor grote steden”, zegt Martine Pauwels, directeur Supply Chain Colruyt Laagste Prijzen. “Deze test met een stille levering aan onze Colruyt Laagste Prijzen–winkel in Anderlecht illustreert de vele voordelen van elektrisch leveren in stedelijk gebied: de inwoners zijn zeker van de nodige producten in hun winkel, de omwonenden ervaren minder geluidsoverlast en door het grote laadvermogen van de truck zijn er ook veel minder ritten nodig. Met deze 44 ton–vrachtwagen kunnen we het aantal ritten per dag beperken en de 1.000 ton nodige producten tot bij de Brusselaars brengen. Efficiënt en ontlastend voor het verkeer.”
“Luchtkwaliteit is een belangrijke prioriteit voor de Brusselse regering. Deze test is een belangrijke stap in de verduurzaming van de logistieke keten en het transport van goederen. Dat bedrijven, zoals Colruyt Group vandaag, hier initiatieven rond nemen en we hier samen aan kunnen werken, dat kan ik alleen maar toejuichen“, aldus Elke Van den Brandt, Brussels Minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid.
“We vinden het bij Colruyt Group belangrijk om steeds samen met andere stakeholders, in dit geval de Brusselse regering, te kijken naar hoe we kunnen samenwerken richting meer duurzaam leveren in een stedelijke context”, vervolgt Martine Pauwels.
Vergroening van zwaar vrachtvervoer
Colruyt Group wil tegen 2030 zijn relatieve CO2–uitstoot verminderen met 40 % (in vergelijking met 2008) en zet daarbij ook volop in op de verduurzaming van zijn transport. “Deze eerste stille levering is een volgende stap in onze zoektocht naar verduurzaming van onze supply chain”, gaat Martine Pauwels verder. “Om ons vrachtvervoer te verduurzamen investeren we als retailer in diverse groene technologieën: ons wagenpark telt momenteel 8 trucks die rijden op CNG (gecomprimeerd aardgas), sinds 2015 zijn er 2 elektrische terminaltrucks operationeel op onze eigen sites en sinds december vorig jaar testen we ook een truck op waterstof. We geloven sterk in een en–en–verhaal waarbij elke brandstof zijn eigen toepassing kent en er complementair gewerkt kan worden. Zo streven we naar een efficiënt transport met een zo laag mogelijke impact, stap voor stap.”
Aandacht voor leefbaarheid en veiligheid
“In ons streven naar stille en emissievrije leveringen hebben we constant aandacht voor leefbaarheid, veiligheid, gezondheid en het milieu”, vervolgt Martine Pauwels. “Om nog stiller te kunnen leveren onderzoeken we nieuwe materialen voor opleggers, we sensibiliseren over de dode hoek bij vrachtwagens, al onze chauffeurs krijgen een gepaste opleiding om hoffelijk en veilig te rijden en tekenen ons hoffelijkheidscharter.”