Jungheinrich gaat meer en meer totaaloplossingen aanbieden in de logistiek. “Dat gaat ons de groei brengen in de komende jaren’ geeft CEO Hans-Georg Frey aan. De business zal steeds meer verscchuiven naar totale oplossingen met software integratie en anderzijds naar financiële dienstverlening. In 2009 heeft Jungheinrich klappen gekregen in de crisis. Wereldwijd werden maar de helft zoveel heftrucks verkocht. Met de nieuwe strategie wil Jungheinrich risico’s spreiden, en daarnaast de bestaande klanten op een breder vlak verder helpen. Zo heeft de onderneming sinds 2009 een deelneming in ISA, een Oostenrijkse software firma die vooral werkt rond Duitstalige WMS software.
Een nieuwigheid die ook werd voorgesteld door de CEO is het navigatiesysteem voor heftrucks. Met een optische scanner orienteert de heftruck zich via 2D barcodes aan het plafond. De chauffeur krijgt eenvoudige aanwijzingen om zijn volgende locatie te bereiken vanuit het WMS systeem. De truck gaat automatisch de juiste locatiehoogte kiezen en de medewerker moet niet meer scannen ter bevestiging. Tijdswinst is dan ook de grootste troef van dit navigatiesysteem. Ook gaat Jungheinrich opnieuw beginnen met automatish geleide voertuigen. Een standaard pallettruck kan via een pakket omgebouwd worden tot een Auto Pallet Mover. Door de dissel vast te pakken, veranderd de truck weer in een handbediende truck. Prijskaartje? Zo’n 6000 euro per truck.
Bron. Logistiek.nl