De containerterminal in Neuss heeft als eerste terminal binnen het netwerk van Contargo een snellader voor elektrische vrachtwagens. Deze kunnen voortaan aan een laadstation van 150 kW snel ‘tanken’. Contargo test momenteel verschillende technieken voor e-mobiliteit. De snellader in Neuss is er één van.
„Contargo wil in 2050 klimaatneutraal zijn”, zegt Volker Boveland, directeur van Contargo Neuss GmbH. „Hoe we dit doel precies gaan bereiken, is nog niet helemaal duidelijk. Momenteel richten we ons vooral op e-mobiliteit. Daarom testen we in Neus vanaf nu deze snellader voor onze twee volledig elektrische 44-tonners.”
Twee elektrische vrachtwagens
Contargo Neuss zet twee e-vrachtwagens type EF18 SZM van E-Force One van 550kW / 748ps in voor het vervoer van containers in de regio. De voertuigen hebben een accu van 340 kWh. Ze kunnen daarmee minimaal 200 km rijden en halen een maximumsnelheid van 87 km/h. De accu’s worden aan de nieuwe laadpaal van 150 kW met gelijkstroom tot 800 volt geladen. Het duurt ongeveer 2,5 uur om de accu volledig te laden. Doordat de vrachtwagens tussentijds kunnen komen bijladen, kunnen ze dagelijks meer dan 200 km rijden.
Technologie vergelijken
„Onze collega’s op de Duisburg Intermodal Terminal testen sinds mei 2019 twee e-vrachtwagens van een andere leverancier, die ’s nachts aan twee kleine mobiele laadpalen (25 kW) worden opgeladen”, zegt Kristin Kahl, Sustainble Solutions. „We kunnen op deze wijze verschillende technische oplossingen leren kennen en vergelijken. Zo vinden we de meest geschikte oplossing voor Contargo en ondersteunen we tevens de doorontwikkeling van deze technologieën.”
Sinds Contargo in januari 2020 op alle Duitse terminals ecostroom gebruikt zijn de emissies van de e-vrachtwagens verder gedaald. Naast e-vrachtwagens test Contargo als testpartner ook een bovenleiding-hybride vrachtwagen in Hessen.