Lineas, Europa’s grootste private spoortransportbedrijf heeft IGEL geselecteerd als thin client-oplossing voor de logistiek- en planningsexperts op de stations. In combinatie met IGEL’s Universal Management Suite beschikt Lineas nu over een flexibele en centraal beheerde Citrix-werkplekomgeving voor een aantal cruciale functiegroepen binnen Lineas.
Lineas is de grootste private spoorvrachtoperator van Europa met meer dan 7.000 wagons en 250 locomotieven. De vrachtvervoerder biedt kwalitatieve spoorproducten en complete logistieke oplossingen. Technologie speelt een belangrijke rol om het uitdagende spoortransport in goede banen te leiden. Lineas heeft acht fysieke locaties in België en Duitsland, waar 24/7-bezetting is om de continuiteit van de dienstverlening te waarborgen. Er moeten altijd specialisten, waaronder logistics coördinatoren en real-time planners, paraat zijn om vragen te beantwoorden en te anticiperen op onverwachte situaties rondom het spoor. Hiervoor maken zij gebruik van specialistische applicaties. Lineas heeft als uitgangspunt zoveel mogelijk op een Citrix-infrastructuur te standaardiseren om te zorgen dat veel zaken centraal geregeld kunnen worden.
De logistiek- en planningsexperts werkten in het verleden met Windows 7-desktops op de stations, die beheerd werden door Infrabel. Daarvan waren er zo’n vijftig beschikbaar, verdeeld over de verschillende locaties. Toen bekend werd dat Infrabel niet langer mocht werken voor derden en dus ook niet meer het beheer mocht doen van de Lineas-desktops op de stations, moesten Nils Joossens, Citrix Administrator en Network Administrator en zijn collega Eli Mondelaers, ICT Projectleider bij Lineas, snel schakelen.
Bovenaan het wensenlijstje voor de nieuwe werkplekomgeving binnen de stations stonden een lage beheerslast, lage aanschaf- en beheerskosten, een hoge flexibiliteit en een ‘bulletproof’-configuratie. De keuze was nieuwe Windows 10-devices aanschaffen of overstappen op thin clients. Eli Mondelaers vertelt: “Bij een migratie naar Windows 10 zouden we de desktops moeten vervangen door relatief dure systemen, die ter plekke geupdate of hersteld moeten worden en waarbij IT-service deskmedewerkers ter plekke moeten zijn. Van die situatie wilden we nu juist af.”
Lineas zocht contact met Nimble om de mogelijkheden van thin clients in kaart te brengen. Nimble is een IT-service provider, gespecialiseerd in het bouwen en beheren van virtuele werkplekomgevingen. Aan hen werd gevraagd de vertaalslag te maken van de vraag van Lineas naar een oplossing. De uitkomst hiervan was dat Nimble het advies gaf om aan de slag te gaan met de thin clients van IGEL. De IGEL UD7 bleek het best aan alle criteria te voldoen.
Er werd een succesvolle ‘proof of concept’ uitgevoerd op de hoofdlocatie van Lineas in Brussel. Het projectteam besloot daarop de verouderde desktops te vervangen door thin clients, waarbij Citrix rechtstreeks op het IGEL OS draait. Na de succesvolle migratie van de vijftig kritische werkplekken heeft Lineas op de acht stations nog een additionele honderd UD7 thin clients geïnstalleerd voor medewerkers die ter plekke de begeleiding en schouwing doen. Ook gebruikt Lineas de IGEL Universal Management Suite voor een eenvoudig beheer van de werkplekomgeving. Eli Mondelaers licht toe: “Medewerkers kunnen nu gaan zitten waar ze willen en hebben altijd meteen hun eigen werkomgeving tot hun beschikking. Qua manageability is IGEL superieur. Dat toont zich ook in het aantal service calls, dat is sinds de implementatie afgenomen met de helft.”
Daarnaast is het ICT-team begonnen om bij het rangeerterrein in Antwerpen de mini-pc’s bij de slagbomen van de vier gates, waar de vrachtwagenchauffeurs hun goederen komen laden en lossen, te vervangen door IGEL UD2 thin clients met een kleine formfactor. Nils Joossens stelt: “Als de slagbomen bij de gates het niet doen, levert dat veel kostbaar oponthoud op. Nu kunnen we softwaregerelateerde problemen snel op afstand oplossen. Ook staat er ter plekke een voorgeconfigureerde ‘spare’ thin client. Die kan eenvoudig geplaatst worden, waarna wij hem snel up-and-running maken. Dat scheelt enorm veel downtime.”