Vandaag presenteerden de Belgische chemiefederatie essenscia en spoorvrachtoperator Lineas de bevindingen van hun LessThanWagonLoad-onderzoeksproject om de Modal Shift naar het spoor in de chemiesector te vergemakkelijken. De studie, gerealiseerd door een consortium van industriepartners onder leiding van Lineas en gefinancierd door de Europese Unie[1], ontwikkelde een prototype van een nieuw geautomatiseerd palletladingsysteem voor treinen en een concept voor een multimodale logistieke hub met innovatieve spooroplossingen voor de chemie-industrie in de Haven van Antwerpen.
Het Europese LessThanWagonLoad-project is gericht op onderzoek naar innovatieve oplossingen die de Modal Shift van chemisch vervoer van de weg naar het spoor vergemakkelijken, rekening houdend met de strenge beveiligings- en veiligheidsnormen voor het vervoer van mogelijks gevaarlijke goederen. Een verhoging van spoorvervoer in de chemie-industrie zou een aanzienlijke positieve maatschappelijke impact hebben met minder CO2-uitstoot, minder luchtvervuiling en minder congestie op de weg.
Multimodale cargo-hub in de Haven van Antwerpen
In de studie werd gekeken naar de ontwikkeling van de Antwerpse Main Hub tot een echt multimodale hub voor cargotransport, gericht op de chemische cluster van de Haven van Antwerpen. Het nieuwe concept omvat extra spoordiensten zoals cross-docking-palletmagazijnen, reparatie- en picking- diensten, geavanceerde reinigingsdiensten voor chemische wagons, vrachtwagens en tankcontainers, en verbeterde spoorverbindingen die zowel conventionele als intermodale volumes combineren. Deze gespecialiseerde diensten kunnen barrières wegnemen en de kosten van het gebruik van goederentreinen verlagen.
“ De chemische industrie spant zich al enkele jaren in om een Modal Shift te realiseren. Vandaag wordt minder dan 30% van de transportvolumes in de sector over de weg getransporteerd. Toch is onze ambitie duidelijk: nog meer vervoer per spoor en minder over de weg. Dat is niet zozeer een kwestie van infrastructuur of investeringen, maar vooral van een andere mindset die samenwerking en digitalisering mogelijk maakt,” zegt Yves Verschueren, Managing Director van essenscia.
Geautomatiseerd palletbeladingssysteem voor treinen
Het consortium onthulde ook het prototype van het Automated Wagon Loading System (AWLS). Geïnspireerd door geautomatiseerde vrachtwagenladingsystemen maakt het systeem het mogelijk om automatisch 15 pallets op een treinwagon te laden. Waar het traditionele spoorvervoer doorgaans bestaat uit volle containers of wagons, wordt hierbij gebruik gemaakt van kleinere hoeveelheden chemische producten, die momenteel afhankelijk zijn van het wegvervoer, maar kunnen worden verplaatst naar de trein.
“Als we klanten willen overtuigen om van de weg naar het spoor over te stappen, moeten we het zo gemakkelijk mogelijk maken. Met ons Green Xpress Network kunnen klanten nu al vanaf een enkele container of wagon op het spoor stappen. Met de AWLS-technologie verlagen we deze drempel verder naar nog kleinere ladingen,” voegt Geert Pauwels, CEO van Lineas, toe.
Oproep voor een Masterplan voor het Belgische spoorvervoer
Tijdens het evenement riep Geert Pauwels – namens het Belgian Rail Freight Forum – ook op tot een brede samenwerking tussen zowel de industrie als de politieke partners om een ambitieus Masterplan voor het goederenvervoer per spoor in België te ontwikkelen. Verwijzend naar bestaande masterplannen in de buurlanden, benadrukte Pauwels dat innovatie binnen het goederenvervoer per spoor alleen niet voldoende zou zijn om de modal shift te realiseren.
“We kunnen als land niet achterblijven. Het is tijd om zeer ambitieus te zijn en een Masterplan voor het goederenvervoer per spoor in België op te stellen dat de positie van ons land als logistiek knooppunt in Europa zal veiligstellen en een impuls zal geven. Er is geen tijd voor halfslachtige plannen of lauwe ideeën. We moeten er nu doortastend werk van maken.”
Het LessThanWagonLoad consortium bestaat uit 11 partners uit vijf Europese landen: Lineas (BE), essenscia (BE), EcoRes (BE), Trafuco (BE), Ancra (NL), TU Delft (NL), TransCare (DE), VTG (DE), ISC (IT), ZOS (SK) & TUKE – Technische Universiteit van Košice (SK).