Case Study: Brigade Electronics en Coca-Cola

Case Study: Brigade Electronics en Coca-Cola

Coca-Cola is misschien wel het bekendste bedrijf ter wereld waarvan we durven zeggen dat er maar heel weinig tot geen mensen zijn, die nog nooit van Coca-Cola hebben gehoord. ‘’Veel mensen hebben het beeld dat Coca-Cola een grote internationale speler is, maar eigenlijk zijn we een superlokaal bedrijf’’, vertelt Pascal Libens – Fleet Manager Logistics BeLux Coca-Cola European Partners, oftewel de Belgisch-Luxemburgse vestiging van CCEP.

Coca-Cola European Partners (CCEP) is een groep waar circa 23.500 mensen werkzaam zijn, in 13 landen, die samen ’s werelds beste merken in West-Europa produceren en verkopen. Logistic Benelux is één van de weinige vestigingen die zelf zorg draagt voor de distributie naar haar klanten. Ze heeft meer dan 100 vrachtwagens, die elke dag in België en Luxemburg rijden om supermarkten, hypermarkten, scholen, bedrijven, gemeentes, etc. te voorzien van haar Coca-Cola producten. Deze vrachtwagens vertrekken van 1 van de 5 distributiecentra gedurende 5 dagen per week.

In België bestaat Coca-Cola uit 3 onderdelen. Allereerst de distributie van Coca-Cola aan de detailhandel en overige bedrijven. De tweede tak is Full Service Vending. Hiertoe rijden een zestigtal vrachtwagens. Deze wagens maken lange stops bij klanten en rijden dus relatief weinig kilometers.
De derde tak is het event kanaal. Circa 10 voertuigen rijden om grote events als Werchter, wedstrijden van de Rode Duivels en concerten te beleveren. Tot eind augustus staat deze tak echter stil vanwege het Coronavirus.

Veiligheid staat bij Coca-Cola voorop, overal. Op elke site, elke productielocatie maar uiteraard ook bij het transport. Zij wil arbeidsongevallen tot 0 reduceren. ‘’Elk ongeval is er één teveel en dan spreken we over veiligheid voor het personeel en weggebruikers’’, aldus Pascal. ‘’Qua transport en
distributie van alle producten, ontstond er een steeds grotere behoefte om de chauffeur alsmede mensen rondom het voertuig te beschermen. Ik kwam in contact met Brigade Electronics op de Transport en Logistic Awards in Antwerpen en heb ik een afspraak met Dirk van Schuylenbergh
gemaakt – Business Development Manager bij Brigade. Dirk kwam met zijn demovoertuig en toonde live de werking van de Backeye 360, waarbij de chauffeur het gehele voertuig en de omgeving ziet, van bovenaf gezien. Niet meer hoeven werken met diverse camera’s en/of spiegels maar 1
totaalbeeld op de monitor van de bestuurder gaf de doorslag. Daarbij kwam vorig jaar de overheid ook met een subsidieregeling voor transportbedrijven die investeren in veiligheid en toen was de keus snel gemaakt.’’

‘’In het totaal hebben we nu 70 voertuigen opgebouwd en een 30-tal nieuwe gaan we dit jaar doen. 100% van onze vloot wordt voorzien van de Backeye®360, maar ook van ultrasone obstakeldetectie en een vocal alarm. De obstakeldetectie zorgt ervoor dat de bestuurder middels een waarschuwing wordt geattendeerd op fietsers, voetgangers of objecten naast het voertuig. Het vocal alarm waarschuwt dat het voertuig naar rechts gaat afslaan. Brigade heeft een oplossing geboden om zowel voor de bestuurder als voor personen rondom het voertuig optimale veiligheid te creëeren, zowel bij het manoeuvreren als op de weg’’ aldus Pascal Libens. ‘’We krijgen positieve feedback van diverse chauffeurs maar het duurt nog wel even voor we goed kunnen inventariseren hoe het systeem bevalt. Men moet zich aanpassen aan een totaal nieuw zicht, een nieuwe manier van
ervaren en het neemt altijd tijd in beslag te wennen aan een nieuwe situatie. Ik ben er echter van overtuigd als men dit systeem gewend is, men niet meer zonder wil’’.

De samenwerking met Brigade hebben we als zeer prettig ervaren. Er zijn 2 zeer ervaren techneuten ingezet om de systemen op te bouwen en zij kennen onze voertuigen en onze sites inmiddels door en door. Wat mij betreft blijven zij onze voertuigen opbouwen.

Een volgend project zou bijvoorbeeld de MDR – Mobiele Digitale Recorder- kunnen zijn. Deze recorder neemt beelden van de 4 camera’s op en deze worden opgeslagen op een harde schijf. Als bij het laden en lossen bijvoorbeeld een chauffeur beschuldigd wordt dat hij iets verkeerd heeft gedaan,
dan kunnen de opgenomen beelden weergeven of dit zo was of niet. Daarnaast vormt het een onweerlegbaar bewijs bij een eventueel ongeluk of schadegeval. Wij krijgen heel dikwijls ook onterechte schadeclaims. Het is geruststellend om te kunnen nakijken wat exact de oorzaak van een
ongeluk is geweest en of de bestuurder hieraan schuld had of juist niet.

Ons doel is incidenten rond een voertuig op te nemen. Deze beelden kunnen dan dienen als bescherming tegen bepaalde calamiteiten. We hebben dus nog een mooie uitdaging liggen voor de toekomst!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.