Elke verpakking van een receptplichtig geneesmiddel moet vanaf 2019 een uniek serienummer hebben dat is vastgelegd in een centrale Europese database. Deze Europese richtlijn, Falsified Medicines Directive (FMD), moet de omloop van vervalste geneesmiddelen tegengaan. Inther Group heeft een software applicatie ontwikkeld die een succesvolle FMD integratie en toepassing garandeert voor distributiecentra. Hiermee wordt de logistieke verwerking van geneesmiddelen enorm vereenvoudigd.
Verifiëren en afmelden in één database
De FMD richtlijn zorgt voor een behoorlijke impact op de supply chain van geneesmiddelen. Zorginstellingen, producenten en leveranciers worden nu verplicht tot het aanbrengen, aanmelden of afmelden van een uniek serienummer op geneesmiddelenverpakkingen. Inther Group heeft de software oplossing ‘Inther FMD’ ontwikkeld om de toepassing van deze Europese richtlijn en daarmee de logistieke verwerking van geneesmiddelen te vereenvoudigen. De belangrijkste functies van de Inther FMD applicatie zijn het verifiëren en afmelden van individuele medicijnen in één centrale database. In deze webbased oplossing kunnen GS1 barcodes gescand worden en met de gekozen actie worden doorgezet naar de NMVS (Nationaal Medicijn Verificatie Systeem) database.
Integratie met WMS- en ERP-systemen
Belangrijk voordeel zijn de gebruiksvriendelijke functionaliteiten die Inther FMD met zich meebrengt. Het scannen van medicijnen met referentie-tracking gebeurt dan ook in een overzichtelijk dialoogvenster en het beheer van NMVS-entiteiten gaat heel eenvoudig. Extra unieke feature die Inther FMD hierbij biedt is dat men per combinatie van user, werkstation en NMVS-entiteit kan configureren welke acties mogelijk zijn zoals verifiëren en afmelden. De Inther FMD software wordt geïnstalleerd in een lokaal netwerk met ondersteuning voor HTTPS. Daarnaast werkt het systeem met een veilige API voor integratie met WMS- en ERP-systemen voor bijvoorbeeld goederenontvangst, picking en packing. Vanuit een bestaande orderpick oplossing kan een eenvoudige koppeling gemaakt worden met Inther FMD waardoor tijdens het orderpicken de artikelen direct afgemeld kunnen worden.
Ondersteuning voor Arvato en Solidsoft
De solide oplossing van Inther Group heeft een Active Directory-ondersteuning voor gebruikersauthenticatie. Om de kwaliteit te waarborgen werkt het systeem met een audit van elke NMVS-actie met retentie van 7 jaar. Inther FMD biedt ondersteuning voor zowel Arvato Systems NMVS als Solidsoft Reply NMVS. Roel Beckers – Manager Software Department bij Inther Group: “De moderne user interface en flexibele integratie met bestaande warehouse processen maken Inther FMD een zeer kostenefficiënte oplossing om als organisatie aan de Europese richtlijnen van Falsified Medicines Directive te voldoen.”