Corona heeft de wereld flink op zijn kop gezet en er wordt hevig gediscussieerd over tariefverhogingen binnen de transportbedrijven. De impact op de economie is niet te onderschatten. Over het algemeen wordt transport als een essentiële dienst gezien door de overheid en onze transporteurs blijven dan ook trouw hun werk doen. Maar ook zij voelen heel goed de malaise waarin we ons nu bevinden.
Bedrijven komen tot stilstand en transporteurs zien de volumes van hun klanten drastisch verminderen. Tegelijk worden er meer lege kilometers gereden en zijn de ritten minder efficiënt. We mogen ook de impact op de werknemers niet onderschatten. Terwijl veel werknemers nu verplicht thuis blijven, moeten veel chauffeurs nog dagelijks de baan op. En dat doen ze niet altijd met volle goesting, gezien de risico’s die ze lopen. Transporteurs zien zich vaak genoodzaakt om hun personeel extra premies te betalen, een Corona toeslag om het zo te noemen.
We zien heel verschillende manieren om met deze veranderde situatie om te gaan. Sommigen kiezen er resoluut voor om de extra kosten door te rekenen op de klant. Zo zien we tariefverhogingen van tien procent en meer. Anderen bekijken deze situatie weer anders. Zij stellen dat de crisis ook moeilijk is voor hun klanten. Zij opteren ervoor om geen tariefverhoging door te voeren, maar om samen met hun klanten de crisis te doorstaan.
Welke aanpak ook, we zullen nog een tijdje in deze crisis zitten. Laten we hopen dat de schade voor logistiek en transport, maar ook voor onze klanten beperkt blijft.