Met de campagne ‘avontuurlijkejobs.be’ gaat het Sociaal Fonds Transport en Logistiek op zoek naar 5.000 nieuwe vrachtwagenchauffeurs voor de transportsector. Het Sociaal Fonds Transport en Logistiek wil hiermee een antwoord bieden op het feit dat de job van vrachtwagenchauffeur al jarenlang een plaats inneemt in de top 10 van knelpuntberoepen in ons land. Het hoofddoel van de campagne is om ook mensen uit andere sectoren, de zogenaamde zij-instromers, te informeren over het beroep en hen aan te moedigen een job als vrachtwagenchauffeur te overwegen. Naast het werven van nieuwe chauffeurs, hoopt men met de campagne de job van zijn foutief imago te ontdoen en een beter beeld te schetsen van de diversiteit die het beroep in zich draagt.
Te avontuurlijk voor een gewone job
Onder de baseline ‘Te avontuurlijk voor een gewone job, kijk op avontuurlijkejobs.be’ lanceert het Sociaal Fonds Transport en Logistiek vandaag de wervings- en imagocampagne ‘avontuurlijkejobs.be’. Door middel van radiospots en via social media worden mensen uitgenodigd de website te bezoeken, waar men informatie terugvindt over het beroep van vrachtwagenchauffeur, het behalen van het rijbewijs, testimonials van mensen die de overstap reeds maakten, en een lijst met werkgevers in de transportsector. Met de campagne hoopt het Sociaal Fonds Transport en Logistiek 5.000 vrachtwagenchauffeurs te vinden. “De transportfederaties signaleerden ons dat er 5.000 effectieve vacatures openstaan,” vertelt Geert Heylen, Directeur Opleiding bij het Sociaal Fonds Transport en Logistiek. “Bovendien zullen veel chauffeurs de komende jaren de pensioengerechtigde leeftijd bereiken, waardoor het tekort nog zal stijgen. Vanuit de sector werd dan ook beslist om een gecoördineerde campagne op te starten om nieuwe mensen aan te trekken. Ook Febiac, de koepel van vrachtwagenconstructeurs, ondersteunt deze campagne omdat zij merken dat ook de verkoop van vrachtwagens duidelijk lijdt onder het tekort.”
Wervings- en imagocampagne
Vrachtwagenchauffeur bekleedt al jarenlang een plaats in de top tien van knelpuntberoepen in ons land. Dat steeds minder mensen bereid zijn vrachtwagenchauffeur te worden, valt volgens Geert Heylen voornamelijk toe te schrijven aan het foutieve clichébeeld van het beroep: “De verkeerde perceptie leeft dat de job van vrachtwagenchauffeur weinig competenties vereist, en dat het een eentonige job is waarbij men 60u per week de baan opgaat en nooit thuis is. Met de campagne willen we duidelijk maken dat er wel degelijk heel wat competenties vereist zijn en dat er tientallen mogelijkheden zijn om de job gevarieerd en boeiend in te vullen. Naast een wervingscampagne is dit dus ook een imagocampagne, we willen komaf maken met bestaande vooroordelen en bestaande vrachtwagenchauffeurs terug fierheid schenken over hun job.”
Avontuurlijke zij-instromers
Met de campagne mikt het Sociaal Fonds Transport en Logistiek voornamelijk op mensen uit andere sectoren – de zogenaamde zij-instromers – met de wil en goesting om hun loopbaan verder te zetten in de transportsector. “Met de hulp van onze opleidingspartners VDAB, Forem en Bruxelles Formation doen we reeds heel wat inspanningen om scholieren en werkzoekenden een opleiding tot vrachtwagenchauffeur aan te bieden. De instroom vanuit die hoek volstaat echter niet meer om alle openstaande vacatures in te vullen,” legt Geert uit. Het Sociaal Fonds Transport en Logistiek wenst werknemers uit andere sectoren aan te spreken die hun loopbaan een nieuwe avontuurlijke wending willen geven. “We gaan op zoek naar arbeiders die houden van afwisseling, en punctueel en klantvriendelijk zijn. De job vereist meer competenties dan enkel een vrachtwagen weten te besturen, waaronder kennis van administratie en wetgeving, alsook bepaalde technische vaardigheden,” gaat Geert verder.
Consulenten op WhatsApp
Via radiospots en social media worden geïnteresseerden uitgenodigd de website ‘avontuurlijkejobs.be’ te bezoeken. De site bevat alle mogelijke informatie over het beroep van vrachtwagenchauffeur en geeft een overzicht van werkgevers in de transportsector. Men kan ook testimonials bekijken van mensen die de overstap reeds maakten. Daarnaast zet het Sociaal Fonds Transport en Logistiek 12 sectorconsulenten in die vragen zullen beantwoorden via live chat, Facebook, Instagram en WhatsApp. “Dat mensen hun vragen kunnen stellen via social media, is een uniek concept. We opteerden voor deze benadering omdat ze aansluit bij de tijdsgeest en bijzonder laagdrempelig is. Onze consulenten begeleiden geïnteresseerden 1 op 1 in de richting van een opleidingstraject en verwijzen hen hiervoor door naar onze opleidingspartners of geschikte werkgevers. Ten slotte organiseren we ook events waar geïnteresseerden live in contact kunnen komen met medewerkers van het Sociaal Fonds Transport en Logistiek,” vertelt Geert Heylen.
De campagne ‘avontuurlijkejobs.be’ is vanaf vandaag te horen op radiostations in heel België. “Het is de bedoeling om het concept van de avontuurlijke jobs door te trekken in al onze communicatie en toekomstige campagnes. In het najaar volgt mogelijk een tweede wave, afhankelijk van de respons die we nu zullen krijgen”, besluit Geert.