Partnership
De samenwerking tussen Van Moer Logistics en Delhaize dateert reeds sinds 2011, toen de Antwerpse logistieke dienstverlener de transporteur Wambacq-Peeters te Zellik overnam. Destijds stelde men 86 trekkers en 125 chauffeurs ter beschikking aan de grootwarenketen. Dit is reeds het derde contract tussen Van Moer Logistics en Delhaize, waarbij deze laatste versie verlengd wordt met nog eens 5 jaar. Het illustreert de sterke partnership die Van Moer Logistics en Delhaize met elkaar delen, een partnership gebaseerd op wederzijds vertrouwen en flexibiliteit.
“We zijn blij dat we het sterk partnership met Van Moer Logistics kunnen verderzetten. Logistiek is cruciaal voor een retailer om de verse producten op tijd in onze 800 winkels te krijgen. Dankzij een sterke partner als Van Moer slagen we daarin. Als we dan ook zien dat Van Moer samen met Delhaize de nodige stappen zet om het transport duurzamer te maken, dan bevestigt dit het vertrouwen dat we in Van Moer hebben”, zegt Dieter De Waegeneer, executive vice president operations bij Delhaize.
Chauffeursbegeleiding en veiligheid
Vandaag stelt de logistieke groep gemiddeld 95 trekkers en 135 chauffeurs ter beschikking, zij werken 24/7 voor Delhaize. De chauffeurs pikken de Delhaize trailers op vanuit de distributiecentra te Zellik en Ninove en voeren deze uit naar de verschillende Delhaize filialen in België en Luxemburg.
“Zo’n grote groep chauffeurs die in functie voor dezelfde klant rijden vergt een goede opvolging en begeleiding. Onze chauffeurs moeten ook per filiaal andere specifieke instructies toepassen om ter plaatse correct en veilig te kunnen lossen en laden, want ook de retourvracht wordt door onze chauffeurs verwerkt. “ zegt Wim Willocx, Operations manager van de distributievloot.
Om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen en te houden, wordt er een intensieve en persoonlijke opvolging voorzien voor elke chauffeur. De chauffeurs worden gemonitord op veilig werken, rijsnelheid, stationair draaien, verbruik en tal van andere aspecten. Maandelijks krijgen zij een persoonlijk rijstijlrapport en worden de resultaten individueel besproken met de coördinators die de chauffeurs bijsturen waar nodig.
Duurzaam transport
Het doel van zowel Delhaize als Van Moer Logistics is om de gezamelijke transportactiviteiten zo duurzaam mogelijk uit te voeren. Enerzijds worden de chauffeurs begeleidt om zo ecologisch mogelijk te rijden, anderzijds worden er ook aanpassingen verricht aan de truckvloot. Deze maand worden de eerste 20 LNG-trucks in werking gesteld binnen de distributievloot van Van Moer Logistics. Met de uitbreiding van het aantal LNG tankstations in België is het vandaag interessanter om voor LNG te kiezen.
“Wij hebben gekozen voor Volvo Trucks op LNG omdat we zeer goede feedback kregen van onze chauffeurs. Zij waren onder de indruk van de performantie van de truck, en ik was overtuigd door de verbruikscijfers en de lagere CO2 uitstoot”, aldus Jo Van Moer.
De LNG trucks zijn vorig jaar uitvoerig getest door de eigen chauffeurs van Van Moer Logistics. Ook de chauffeurs zelf waren zeer te spreken over de LNG trucks. Het rijcomfort is even hoog en de motor is even krachtig als een traditionele diesel truck. De trucks zullen gemiddeld 350 à 400 km per dag rijden, goed voor zo’n 100.000 km per jaar.
Met de LNG trucks daalt de CO2 uitstoot zeker 20%. De trucks zullen vooral tanken in het LNG tankstation in Ninove, dichtbij het distributiecentrum. De chauffeurs krijgen uiteraard ook een uitgebreide opleiding om op een veilige en correcte manier met hun LNG trucks de Delhaize filialen te bedienen.