Tijdens de 13e editie van de European Railway Award in Brussel eerde de Europese spoorsector Geert Pauwels voor zijn bijdrage aan de sector over de voorbije tien jaar. De jury loofde hem voor de succesvolle transformatie van een verlieslatende divisie van de Belgische Spoorwegen naar de grootste private spoorvrachtoperator in Europa, en voor de lancering van het unieke en innovatieve Green Xpress Network.
Libor Lochman, executive director van CER, de Gemeenschap van Europese Spoorwegen: “De succesvolle privatisering van Lineas, het innovatieve spooraanbod van deze operator en de duidelijke visie rond de modal shift zijn simpelweg inspirerend. Geert Pauwels heeft het voortouw genomen om de positieve impact van het spoor aan te tonen, niet alleen als transportoplossing, maar ook als antwoord op maatschappelijke problemen zoals klimaatverandering en het fileprobleem.”
Geert Pauwels nam in 2009 de functie van CEO op en leidde het bedrijf met succes weg van een nakend faillissement. In 2015 privatiseerde hij het bedrijf met de inbreng van de private equity-groep Argos Wityu en ging hij voluit voor Europese expansie met de lancering van het Green Xpress Network.
Geert Pauwels: “Ik ben bijzonder trots. Dit is een erkenning voor het harde werk van al onze collega’s, het vertrouwen van onze aandeelhouder en het geloof van onze klanten in wat we doen. We zullen de modal shift in Europa blijven nastreven, ons Green Xpress Network verder uitbreiden en onze klanten helpen om hun supply chain te optimaliseren, met een positieve impact op het klimaat en de mobiliteit.”
Bij de uitreiking van de award riep Geert Pauwels de besluitvormers binnen en buiten de sector op om zich achter de Modal Shift te scharen. “Het moet nu gebeuren. We hebben tien jaar tijd om de radicale overstap naar duurzaam transport te maken en onze klimaatdoelstellingen haalbaar te houden. Laten we met de Green Deal de kans grijpen om de juiste context te creëren voor de Modal Shift. Laat ons het spoor opnieuw uitvinden en de status quo in de transportwereld in vraag stellen. Iedereen die hier aanwezig is, zou zich achter de doelstelling van de Modal Shift moeten scharen: spoorondernemingen, infrastructuurbeheerders, beleidsvormers, iedereen. Ik hoop dat het spoor tegen 2030 de ruggengraat van het Europese transportsysteem is.”