Waterstof biedt mogelijkheden voor duurzaam transport, niet enkel op de openbare weg, maar ook voor intern bedrijfstransport. VIL gaat in het nieuwe project ‘Hydrolog’, samen met vijftien bedrijven, onderzoeken welke transportmiddelen hiervoor in aanmerking komen en of het gebruik van een gemeenschappelijk waterstoftankstation door verschillende bedrijven gerealiseerd kan worden.
Transport op waterstof zit in de lift. De focus ligt voorlopig nog voornamelijk op vervoer op de openbare weg. VIL ziet echter ook mogelijkheden voor interne transportmiddelen op bedrijfssites, zoals vorkheftrucks, straddle carriers, kranen, hoogtewerkers, enzovoort. Slechts een handvol bedrijven in Europa heeft op dit moment iniatieven lopen voor het verduurzamen van hun intern transport met waterstof. Hierbij wordt waterstof lokaal aangemaakt via elektrolyse uit wind- of zonne-energie die opgewekt is op het eigen terrein.
Gemeenschappelijk waterstoftankstation
Een hoge investeringskost en de relatief kleine hoeveelheid rollend materiaal is voor vele bedrijven een reden om niet in waterstof te investeren. VIL zal uitzoeken wanneer het voor bedrijven interessant is om de overstap naar waterstof te maken. Er zal ook gekeken worden of een gemeenschappelijk, al dan niet, mobiel, waterstoftankstation of aanbod door middel van een service model, de kosten kan verlagen en waterstof op die manier aantrekkelijk kan maken voor zowel kmo’s als grote ondernemingen.
Een van de deelnemers is DEME uit Zwijndrecht: “Wij geloven sterk dat waterstof een cruciale rol kan spelen in een CO2-vrije energietransitie. Als pionier in de ontwikkeling, bouw en financiering van offshore windmolenparken moedigen we nieuwe initiatieven rond groene waterstof, zoals dit VIL project, aan en willen deze alle kansen geven voor het terugdringen van de CO2-uitstoot.”
Deelnemers:
Antwerp Euroterminal, Ecosource, Air Liquide, POM Limburg, MPET, Delhaize, Engie, DEME, PSA Antwerp, STILL, Aertssen, Motrac, Brussels Airport, Fluxys en Kalmar.
VIL kan in dit project rekening op de medewerking en expertise van WaterstofNet. Dit project wordt ondersteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse Overheid.