TomTom heeft vandaag de resultaten bekendgemaakt van de TomTom Traffic Index, een rapport over de verkeerssituatie in 416 steden in 57 landen. In Belgiƫ is de algemene verkeersdrukte met 1 procent toegenomen in 2019 ten opzichte van 2018 (op basis van de cijfers van de 10 Belgische steden in het rapport). Belgiƫ kent een gemiddelde congestiegraad van 30% in 2019 en dat is minder dan Frankrijk (34%) en het Verenigd Koninkrijk (34%), maar toch een pak meer dan Nederland (24%) en Duitsland (27%). De drukste dag in Belgiƫ was op de dag van sinterklaas, vrijdag 6 december 2019, veroorzaakt door veel regenval in het hele land. Die dag is er een gemiddelde verkeersdrukte van 50% gemeten, wat betekent dat pendelaars er gemiddeld 50% meer over deden om op hun bestemming te geraken.
Na Brussel volgt, verrassend toch wel, Bergen, waar de congestie meer dan verdubbelde ten opzichte van het jaar ervoor. In 2019 hadden chauffeurs daar gemiddeld 34% extra reistijd nodig, dat is 18% meer ten opzichte van 2018. Grote wegwerkzaamheden (met verminderde capaciteit en bijhorende vertragingen als gevolg) aan de E42 zorgden daar voor een bijzonder druk 2019. De drukste dag was woensdag 9 oktober 2019, met gemiddeld 79% meer reistijd in het verkeer. Die dag kantelde een tankwagen op de E19 met enorm zware verkeersdrukte als gevolg. Zowel de ochtend- als avondspits zijn een pak drukker geworden dan het jaar voordien. Tijdens de ochtendspits is het gemiddeld 53% drukker, of reken gemiddeld 16 minuten extra reistijd per half uur. De avondspits is zelfs nog drukker geworden. Dan is er gemiddeld 63% meer reistijd nodig, of 19 minuten extra per half uur.
Antwerpen, waar de reistijd ook een procentje toenam in 2019, sluit de Belgische top-3 af. Chauffeurs verliezen er gemiddeld 32% meer reistijd. De drukste dag in Antwerpen was woensdag 29 mei, met gemiddeld 55% meer reistijd. Een dringende herstelling aan wegdek R2 die dag veroorzaakte heel wat hinder. De ochtend- en avondspits zijn er drukker, met respectievelijk gemiddeld 56 en 62% extra reistijd, of een toename van respectievelijk 17 en 19 minuten per half uur.
Luik is de vierde drukste stad in Belgiƫ, waar chauffeurs in 2019 gemiddeld 24% meer reistijd verliezen, een stijging van 4% ten opzichte van 2018. De drukste dag in Luik was op vrijdag 29 november 2019, met gemiddeld 50% meer reistijd. De ochtendspits is gemiddeld 46% drukker (+ 14 minuten per half uur); de avondspits verloopt doorgaans 53% drukker of 16 bijkomende minuten per half uur.
De universiteitssteden Leuven en Gent staan op een gedeelde vijfde plek, met 20% extra reistijd in het verkeer. Leuven doet daarmee 3% beter dan het jaar voordien. Gent blijft ex-aeqo. De drukste dag voor zowel Gent als Leuven was op dinsdag 1 oktober 2019, met gemiddeld 50% meer reistijd in Leuven en 37% extra in Gent. Slecht weer met uitzonderlijk veel buien ligt aan de basis van de extra drukte. Bovendien was in Gent die ochtend kort voor 8 uur de bliksem ingeslagen op het station Gent-Sint-Pieters. Dat leidde tot een stroompanne waardoor twee treinen zijn afgeschaft. Leuven kent iets drukkere spitsuren. ās Ochtends (+41%) en ās avonds (+48%) is het er drukker, met respectievelijk 12 en 14 minuten extra per half uur in de spits. In Gent zien we ās morgens een toename van gemiddeld 35% en ās avonds een toename van gemiddeld 42% of + 11min ās ochtends en + 13min ās avonds.
Namen staat op plek 7 met gemiddeld 19% meer reistijd, een forse daling van de verkeersdrukte ten opzichte van vorig jaar. In 2018 noteerden we daar nog 10% meer ten opzichte van 2017. Toen leverden de wegwerkzaamheden op de E411 grote vertragingen op. In 2019 zien we een verbetering in de gereden snelheden op de E411 van +25%. Er zijn nog altijd knelpunten in de stad, zoals de ChaussƩe de Perwez en de Quai Ferdinand Cortoy. Maar de algehele situatie is verbeterd. Dat is 10% minder waardoor de stad terug op het peil komt van 2017. De drukste dag in Namen was dinsdag 3 december 2019, met gemiddeld 42% meer reistijd in het verkeer. Ook de ochtend- en avondspits zijn er drukker (+38%), of 11 minuten extra reistijd per half uur.
Op 8 vinden we Brugge terug met gemiddeld 16% meer reistijd, een procent meer dan vorig jaar. De drukste dag in Brugge was op zondag 17 februari (+46%). Ochtend- en avondspits in Brugge zijn even druk en duren gemiddeld 9 minuten langer per half uur.
Op 9 staat Kortrijk waar chauffers gemiddeld 15% meer reistijd verliezen in het verkeer, 3% minder dan het jaar ervoor. De drukste dag in Kortrijk was woensdag 30 januari 2019 (34%). Ā Een actieve sneeuwzone trok toen traag over het land. Ook in Kortrijk zijn de ochtend- en avondspits even druk. Beide spitsen duren gemiddeld 9 minuten langer per half uur.
Charleroi sluit net als vorig jaar de top-10 af, met gemiddeld 13% extra reistijd in het verkeer, waarbij de vertraging ook daar met 1% toeneemt. De drukste dag in Charleroi was op 30 januari 2019. Een actieve sneeuwzone trok toen traag over het land. De ochtendspits was gemiddeld 21% drukker (+ 6 minuten per half uur); de avondspits verliep gemiddeld 27% moeizamer (+ 8 minuten per half uur).
Nick Cohn, TomTomās Traffic Expert, verklaart: āDit jaar zien we een algemene toename van de reistijd in BelgiĆ« met 1 procent, op basis van de metingen in de 10 steden. Dit is in lijn met de globale toename van de wereldwijde verkeersdrukte. We zien 6 stijgers (Brussel, Bergen, Antwerpen, Luik, Brugge en Charleroi), 3 dalers (Leuven, Namen en Kortrijk) en 1 ex-aeqo (Gent). Bergen duikt verrassend de top-3 in met een meer dan verdubbeling van de verkeersdrukte en wordt daardoor zelfs drukker dan Antwerpen. Anderzijds zien we dat Namen het in 2019 veel beter heeft gedaan op vlak van verkeersdrukte en terug op het niveau komt van 2017.ā
Wereldwijde congestieranking, steden >800000 inwoners
Bengaluru staat dit jaar op de eerste plaats met chauffeurs in de Zuid-Indiase stad die gemiddeld 71% extra reistijd doorbrengen in het verkeer. Op 2 op de wereldranglijst: de Filipijnse hoofdstad, Manila (71%). Op 3 staat Bogota in Columbia (68%). Op 4 zien we Mumbai, de meest drukke stad van vorig jaar (65%). Pune, ook in India (59%) vervolledigt de top-5 van de drukste steden ter wereld.
De vijf drukste steden in Noord-Amerika zijn 1: Los Angeles (42%), 2: New York (37%), 3: San Francisco (36%), 4: San Jose (33%) en 5: Seattle (31%).
Wereldwijde congestie omhoog: tegen welke kosten?
De verkeersdrukte is de afgelopen tien jaar wereldwijd toegenomen en 239 steden (57%) die TomTom in de Traffic Index heeft opgenomen, hadden tussen 2018 en 2019 een toename van die verkeersdrukte, waarbij slechts 63 steden meetbare dalingen vertoonden. Deze wereldwijde toename van congestie, hoewel het een indicator is van een sterke economie, kost ook miljarden euroās.
Ralf-Peter SchƤfer, TomTomās VP van Traffic Information, zei: āBij TomTom werken we aan een toekomst waarin voertuigen elektrisch, gedeeld en autonoom zijn, zodat onze toekomst echt vrij is van congestie en uitstoot. We zijn ook vastbesloten om de kosten van congestie te verlagen – en niet alleen de financiĆ«le impact op onze economieĆ«n, maar ook de milieukosten. We hebben de technologie om deze toekomst te realiseren – maar het vergt een gezamenlijke inspanning. Van wegbeheerders tot overheden; autofabrikanten tot automobilisten, we spelen allemaal een rol.ā