Een van de tien grootste transporteurs van België neemt voor het eerst Volvo’s FH in gebruik. De reden waarom het familiebedrijf Distrilog overschakelt? Drie letters: LNG.
Distrilog, een bedrijvengroep in handen van de familie Salaerts, is een van de meest dynamische Belgische transportbedrijven van dit decennium. Door organische groei en enkele strategische overnames heeft Distrilog zijn plaats veroverd als een van de speerpuntbedrijven in de distributiesector. De onderneming kiest bewust voor langetermijnrelaties. De keuze voor Volvo FH LNG is dus allesbehalve willekeurig.
Wie efficiënt wil werken in de distributiewereld, moet onnodige en lege kilometers vermijden. “Klanten kiezen voor ons omdat we zowel opslag als transport verzekeren met eigen middelen.
Geslaagde LNG test
Twee jaar geleden begon Philip Salaerts zich te interesseren in alternatieve brandstoffen voor zijn vrachtwagenpark: “De wereld verandert, het klimaatprobleem weegt steeds zwaarder door, en er duiken nieuwe technieken op. In 2015 hebben we een LNG-trekker uitgetest, maar het vermogen was absoluut ontoereikend. Bovendien was Kallo toen het enige LNG tankstation in België. Ik nam contact op met Volvo Trucks en zij stelden mij de nieuwe FH LNG voor. Voor ik de sprong waagde, wilde ik die nieuwe technologie in reële omstandigheden uittesten. In november 2018 deden we een test en de reactie van de chauffeurs was unaniem: dat is gewoon een normale vrachtwagen.
Beter resultaten dan verwacht
Speciaal opgeleide chauffeurs hebben tien Volvo-trekkers FH LNG in gebruik genomen. Ik blijf natuurlijk voorzichtig, maar de eerste verbruiksresultaten zijn alvast iets beter dan verwacht. Daardoor verdienen we onze investering sneller terug dan de vooraf berekende drie jaar.”
Om de FH LNG optimaal te benutten, zet Distrilog ze in op de langste trajecten en in situaties waar elke dag twee aparte chauffeurs met de vrachtwagens de baan op kunnen. De voertuigen kunnen nu op vijf verschillende plaatsen tanken. Dit jaar komt er nog een tankstation bij in Londerzeel en dan wordt het nóg gemakkelijker. Philip Salaerts plant al om het werkterrein van zijn Volvo’s FH LNG uit te breiden naar de meer klassieke transporten richting Luxemburg. De reële autonomie van 800 kilometer laat dat perfect toe.