Trage start voor verplichte nascholing truckers

Tegen 2016 moeten vrachtwagenchauffeurs om de vijf jaar een nascholing volgen. Deze duurt 35 uur en is verplicht. Als ze dat niet doen, dan vervalt hun rijbewijs C/D. De bijscholing zal gegeven worden door een aantal gecertificeerde bedrijven zoals Touring.  Volgens hen alles maar heel traag op gang. Slechts weinig nascholingen zijn tot nu toe uitgevoerd en de mobiliteitsorganisatie vreest voor een grote achterstand. “De kans dat duizenden beroepschauffeurs tegen begin 2016 niet meer zullen mogen rijden is reëel”. Touring roept de bedrijfswereld op om snel werk te maken van de nascholing. De overheid voorziet vanaf 2011 steun in de vorm van opleidingscheques en via het sociaal fonds om de opleidingen financieel haalbaar te maken.

Bron: Lloyd

2 reacties


  1. Hetzelfde probleem voorzie ik ook in Nederland. In nederland werd een deel van de trainingskosten gedekt middels de z.g. SOOB subsidie. Deze subsidie pot is echter leeg. Gevolg is dat transportbedrijven wachten tot de SOOB pot weer gevuld is. Daarbij speeld ook nog eens dat door de crisis perikelen, transportbedrijven de trainingen voor zich uit schuiven. Als deze trend zich doorzet, zal ook in Nederland rond 2016 een groot aantal chauffeurs Code 95 niet op hun rijbewijs hebben, met alle gevolgen van dien.

    Beantwoorden

  2. Dit vind ik een heel goed idee!!
    Dit is hetzelfde als met heftruck en reachtruck certificaten.
    In vijf jaar gaan er weer een hoop open deuren dicht. Hiermee bedoel ik de dingen die vanzelfsprekend zijn op gebied van veiligheid , rijden enzovoorts.
    Dingen die elke professional wel weet maar niet altijd aan denkt. Met deze herhaling komen die zaken weer in het gezichtsveld van chauffeurs.
    Moet men in Nederland ook maar invoeren.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.