Dit is mogelijk dankzij een nieuwe spoorverbinding tussen Interface Terminal Gent en de Lineas Main Hub in Antwerpen, vanwaar goederen via het internationale spoornetwerk van Lineas hun reis vervolgen. De 12 nieuwe bestemmingen zijn gelegen in Madrid, Granollers (Barcelona) en Tarragona (Spanje), Hendaye (Frankrijk), Schkopau (Duitsland), Lovosice (Tsjechië), Curtici (Roemenië), Malmö (Zweden), Milaan (Italië), Wels en Wenen (Oostenrijk), en Basel (Zwitserland). Een deel van deze spoorverbindingen geniet de financiële steun van het Vlaamse Departement Mobiliteit en Openbare Werken en North Sea Port.
Interface Terminal Gent aan Kluizendok
De goederen worden gelost en geladen in de Interface Terminal Gent aan het Kluizendok. Deze unieke 4 modale containerterminal (zeevaart, binnenvaart, spoor- en wegvervoer) beschikt onder meer over 750-meter-lange driedubbele spoorlijnen om treinen te ontvangen. De treinen rijden vervolgens naar Antwerpen, waar ze aansluiten op het Europese spoornetwerk van Lineas. In de nabijheid van de terminal en het Kluizendok bevindt zich een aantal bedrijven die actief is in logistiek en distributie. De Interface Terminal Gent is bovendien via shortsea geconnecteerd met het Verenigd Koninkrijk: de rederij I-Motion Shipping vaart driemaal per week op Hull.
Mogelijkheden voor bedrijven
“De 12 extra bestemmingen bieden tal van bedrijven mogelijkheden om hun goederen richting achterland per trein te vervoeren. Heel wat kades en bedrijventerreinen in North Sea Port zijn immers uitgerust met sporen en sporenbundels,” aldus Daan Schalck, CEO van North Sea Port. Momenteel worden bij North Sea Port 7,7 miljoen ton goederen per jaar per spoor vervoerd. Goed voor een 10% van het vervoer met het achterland. “We willen het vervoer per spoor verder doen toenemen, deze 12 nieuwe bestemmingen kunnen daartoe bijdragen.”
Meer volumes per spoor naar achterland
“We zijn er trots op een strategische partner te zijn van een florerend havenbedrijf dat meer en meer inzet op spoorontwikkeling,” vertelt Sam Bruynseels, CCO van Lineas. “Dankzij de verbinding tussen Gent en Antwerpen kunnen bedrijven dagelijks meer volumes per spoor naar het Europese hinterland doorzetten via ons Green Xpress Network. Onze bedoeling is om de frequentie in de komende periode op te drijven, zodat we op termijn rechtstreekse verbindingen tussen Gent en Europese bestemmingen kunnen opzetten.”