Vlaanderen is van plan om binnen drie jaar een kilometerheffing voor vrachtwagens in te voeren. Volgens Hilde Crevits, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken is de instemming van Wallonië en Brussel hiervoor cruciaal. Een samenwerking met Nederland is echter niet noodzakelijk. In het Vlaamse regeerakkoord staat echter dat de heffing zoveel mogelijk moet afgestemd worden met Nederland. Maar in het Nederlandse regeerakkoord raakte dit er echter niet door. Crevits hoopt toch dat Nederland snel duidelijkheid geeft.
Sas Van Rouveroij, Vlaams parlementslid van Open Vld ziet dat anders. Volgens hem kan een invoering van de kilometerheffing zonder het fiat van Nederland op termijn schadelijk kunnen zijn voor de logistieke bedrijven.
Verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) zijn kritisch over de uitlatingen van Crevits. Volgens hen schiet de heffing haar doel, de vermindering van de files volledig voorbij. Crevits wil enkel vrachtwagens laten betalen, maar ontziet op die manier de hoofdveroorzaker van files, de personenwagen.
Bron: GVA
Permalink
Gaat dit geld dan wel aan het wegennet in België besteedt worden?
De laatste keer dat ik door België mocht rijden ( mooi land overigens) zag ik drie auto’s en twee vrachtwagens met klapbanden langs de weg staan. Dit door de gaten die in het wegdek zitten.
Kilometerheffing is in mijn ogen een zeer goed en vooral eerlijk idee, als het maar ook echt voor de wegen gebruikt wordt.