Steeds meer werknemers kiezen ervoor om met de fiets naar het werk te komen. Dat blijkt uit een bevraging door Port of Antwerp bij de grote industriebedrijven die samen zo’n 21.000 werknemers vertegenwoordigen, ofwel een derde van de werknemers in de Antwerpse haven. Op 2 jaar tijd is het percentage fietsers gestegen van 6% naar 17%. Maar ook de DeWaterbus en de fietsbus tekenen recordcijfers op. Het bewijs dat de mobiliteitsaanpak van de haven werkt.
Drie keer zoveel fietsers
De haven van Antwerpen is een motor voor innovatieve mobiliteitsoplossingen. We willen werknemers motiveren om de fiets te nemen en dat doen we met een aanpak op maat die duidelijk vruchten afwerpt. Dat blijkt uit een recente bevraging door Port of Antwerp bij de grote industriebedrijven in de haven, die met ongeveer 21.000 werknemers een derde van de directe tewerkstelling in de Antwerpse haven vertegenwoordigen. Het percentage van deze werknemers dat de wagen thuislaat en op de fiets naar het werk komt is op 2 jaar tijd verdrievoudigd, van 6% naar 17%.
Scheldekruisingen en combimobiliteit
Een grote rem op het gebruik van de fiets in de haven was het gebrek aan Scheldekruisingen. Daarom startte Port of Antwerp, in samenwerking met de Vlaamse overheid, in april vorig jaar met de fietsbus. Hiermee kunnen werknemers gratis het Kanaaldok en de Schelde kruisen en vermijden ze een omweg van meer dan 25 kilometer. Ook DeWaterbus brengt werknemers dichter bij hun werk omdat ze hierdoor ze niet de gehele afstand van thuis tot aan het werk moeten fietsen. Bovendien zorgt DeWaterbus ook voor een oversteek over de Schelde. Zowel de Fietsbus als DeWaterbus houden rekening met de werkuren, ook van wie in ploegen werkt. Door de fiets te combineren met de Fietsbus of DeWaterbus is naar het werk fietsen voor vrijwel iedereen haalbaar.
Een performante fietsinfrastructuur
Tegelijk investeert Port of Antwerp, samen met de andere wegbeheerders, in de fietsinfrastructuur in de haven. Aanleg van nieuwe en verlichte fietspaden en aanpassingen moeten de fietsmobiliteit, de veiligheid en het comfort verhogen. Zo werd recent een twee kilometer lang fietspad aangelegd langs de Kwarikweg op Linkeroever en werd op de brug over de Royerssluis een rijvak omgezet in een veilig afgescheiden fietspad. De kruisingen van fietspaden met treinsporen worden waar mogelijk veiliger gemaakt en het Agentschap Wegen en Verkeer is, na overleg met Port of Antwerp, Voka en de bedrijven aan de Scheldelaan, gestart met de werken voor veiliger fietsoversteken op de Scheldelaan.
De bedrijven in de haven dragen zelf ook bij aan het succes van de fiets. Dankzij fietsleaseprogramma’s hebben steeds meer werknemers toegang tot performante elektrische fietsen en speed pedelecs. Bovendien maken de fietsvergoedingen het financieel aantrekkelijk voor de werknemers.
“Gezien de voortdurende mobiliteitsuitdagingen in en rond de haven, werken we samen met de havengemeenschap en de werknemers aan een bereikbare haven. We hebben daarom zwaar geïnvesteerd in oplossingen voor fietsers, om de 60.000 werknemers in de haven de kans te geven om, op een aangename én veilige manier, de files te ontvluchten. Dit spectaculaire resultaat bevestigt ons dat deze investeringen lonen en dat we de ingeslagen weg verder moeten zetten om nog meer mensen op de fiets te krijgen.”, aldus Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp.
Recordcijfers voor DeWaterbus, sterke prestatie van de fietsbus
DeWaterbus vaart sinds juli 2017 tussen het Steenplein Antwerpen en Hemiksem. Vorig jaar werd de zuidelijke route uitgebreid met een noordelijke route en in februari van dit jaar kwam daar ook een oostelijk traject bij. Tenslotte kwam er als kers op de taart een halte in Lillo en Liefkenshoek. De aanzienlijke stijging van de passagiersaantallen van de afgelopen maanden tonen het succes aan van dit duurzame vervoersalternatief: van 48.685 passagiers in juni, over 76.745 in juli tot 109.741 in augustus, een absoluut record en de eerste keer dat de 100.000 wordt overschreden
Tegelijk blijft ook de fietsbus het erg goed doen. Eind augustus stond de teller voor dit jaar al op 80.816 gebruikers. Zelfs in de vakantiemaanden vervoert de fietsbus tussen de 10.000 en 12.000 gebruikers per maand.
“DeWaterbus is een schitterend voorbeeld van de inspanningen en het pionierswerk van het havenbedrijf om mensen aan te moedigen om de auto thuis te laten en gebruik te maken van een duurzaam alternatief. Een modal shift is een belangrijke prioriteit voor Port of Antwerp. Het totaal aantal passagiers van DeWaterbus op de Schelde overschrijdt de 800.000. Deze recordcijfers voor de Waterbus en het toenemend aantal werknemers dat met de fiets naar het werkt komt, zijn het bewijs dat onze mobiliteitsaanpak werkt. Uiteraard volgen we de innovaties op vlak van personenvervoer op de voet en zullen we ook in de toekomst nuttige en doeltreffende oplossingen naar de haven blijven brengen.” stelt havenschepen Annick De Ridder.