Op 30 september starten de inschrijvingen voor de deelnemers van ’s werelds grootste, en nog steeds groeiende, servicemarktwedstrijd, VISTA, de Volvo International Service Training Awards. Dit jaar zullen naar verwachting 20.000 technici van het wereldwijde dealernetwerk van Volvo Trucks en Volvo Buses deelnemen. Door teamwerk en competentieontwikkeling wil VISTA bekwame technici aantrekken en behouden. België eindigde tweede in de twee vorige edities.
Hoewel VISTA een wedstrijd is, zijn de belangrijkste doelstellingen om teamwork aan te moedigen, teamgeest en trots te bevorderen, naast zelfontplooiing te stimuleren en vaardigheden te ontwikkelen. Het is voor servicemarktpersoneel een manier om zowel hun kennis als de kwaliteit van hun werk te verbeteren, wat uiteindelijk leidt tot verbeterde klantenservice en grotere klanttevredenheid.
Tweemaal zilver voor België
Tijdens de recentste wedstrijd in 2017-2018 kwalificeerden in totaal 240 teams zich voor de halve finales, die gehouden werden in Gothenburg, Zweden. De top 40-teams namen het in juni 2018 tegen elkaar op tijdens het VISTA Wereldkampioenschap in Curitiba, Brazilië. De Belgische teams presteerden bijzonder goed op dit kampioenschap: in 2018 won Derma Trucks de tweede prijs en in de editie van 2016 sleepte Automobilia Zarren de tweede prijs in de wacht.
“Een hoogwaardig servicenetwerk is cruciaal voor het vrachtwagenbedrijf van onze klanten”, aldus Roger Alm, President of Volvo Trucks. “VISTA toont aan hoe belangrijk onze monteurs zijn en tegelijk verbetert de wedstrijd onze vaardigheden, zodat we uitstekende prestaties kunnen neerzetten, die geleverd worden door de beste serviceteams ter wereld.”
Vista groeit van jaar tot jaar en de verwachte 20.000 deelnemers uit het wereldwijde Volvo-dealernetwerk zullen samenwerken in circa 5.000 teams. De wedstrijd is voor Volvo Trucks een manier om het hoofd te bieden aan de wereldwijde uitdaging om werkplaatspersoneel aan te trekken en te behouden.
“De VISTA Wereldkampioenschappen bieden de teams de kans om de wereld te laten zien waartoe ze in staat zijn en het op te nemen tegen de allerbesten voor een publiek van tienduizenden toeschouwers. VISTA is meer dan een wedstrijd, het is een hulde aan teamwerk, diversiteit en talent, en dat maakt VISTA uniek”, verduidelijkt Anna Rogbrant, VISTA Project Manager.
Over VISTA
VISTA staat voor Volvo International Service Training Awards. Deze wedstrijd, die oorspronkelijk alleen bedoeld was voor Volvo-technici in Zweden, werd in 1957 voor het eerst georganiseerd. Twintig jaar later, tegen 1977, was de wedstrijd uitgebreid naar alle continenten en lokte ze erkende Volvo-dealers van over de hele wereld. Vandaag is VISTA een tweejaarlijks evenement en de grootste wedstrijd voor servicemarktpersoneel ter wereld.
VISTA staat open voor concessiehouders van Volvo Trucks en Volvo Buses en hun technici uit de hele wereld. Om zich te plaatsen, moeten de deelnemende teams twee delen met theoretische en technische vragen oplossen.