Het Turkse logistieke bedrijf Ekol Logistics en het Belgische groepagebedrijf Transuniverse Forwarding gaan samen een multimodale site van 40 hectare ontwikkelen aan het Kluizendok in North Sea Port. Het gaat om 10 hectare voor een cross-docking platform, 20 hectare voor een railterminal en 10 hectare voor een ro-ro terminal.
Transuniverse Forwarding, Ekol Logistics en North Sea Port hebben een zogenaamde ‘letter of intent’ ondertekend om een nieuwe site te ontwikkelen die bedoeld is om enerzijds de capaciteit van het groepagebedrijf fors te verhogen; en anderzijds een intermodale hub uit te bouwen die als draaischijf zal fungeren voor de trafieken tussen het Middellandse Zeegebied, Oost-Europa en Noordwest Europa.
Cross-docking
Transuniverse Forwarding baat in Wondelgem een zogenaamde cross-dockcenter uit voor zijn groepagetransporten van en naar heel Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Daar worden zendingen samengebracht en over vrachtwagens of intermodale containers verdeeld om naar de verschillende bestemmingen te vertrekken. Deze trafieken kennen al meerdere jaren een forse groei, zodat de huidige installaties – vandaag 8.000 m² groot – absoluut ontoereikend zijn geworden.
“Wij hebben een optie genomen op een terrein van 10 ha om een nieuw crossdock-center van20.000 m² te bouwen. Volgens de voorlopige plannen wordt het een gebouw van ruim 300 m lang op 60 m breed en zal het 140 laadkaaien tellen. Omdat het zo groot is, zal de overslag er deels geautomatiseerd of gerobotiseerd gebeuren”, zegt Frank Adins, voorzitter van Transuniverse Forwarding Group. Het nieuwe overslaggebouw zal volgens de huidige plannen eind 2021 operationeel zijn.
Ro-ro Terminal
Omdat de containers en trailers bestemd voor het Verenigd Koninkrijk per schip verscheept zullen worden, gaan Ekol Logistics en Transuniverse ook een ro-ro (roll on – roll off) terminal bouwen op de kop van het Kluizendok.
“Voor de uitbating van deze terminal zal een derde partij instaan. Onderhandelingen hierover zijn nu al aan de gang”, aldus Frank Adins.
Volgens hem zijn de groeikansen voor de shortseatrafieken tussen Gent en het VK groot. “Door de Brexit wordt een grote congestie in de kanaalhavens verwacht. Hierdoor ontstaan kansen om het vervoer per schip te organiseren naar meer noordelijk gelegen havens in het VK, in combinatie met spoorverbindingen van en naar het Europese hinterland”.
North Sea Port
Deze ontwikkelingen passen prima in de doelstellingen van North Sea Port. De haven heeft als ambitie om specifiek het Kluizendok verder te ontwikkelen als multimodaal (logistiek) knooppunt. “Bovendien stimuleert North Sea Port bedrijven om steeds meer gebruik te maken van duurzame transportmodaliteiten zoals vervoer via het spoor of het water. Wij verwachten dat deze ontwikkeling daaraan een belangrijke bijdrage zal leveren”, zegt Daan Schalck, CEO van North Sea Port.
Logistieke impact
Vandaag behandelt Transuniverse rond de 100 vrachtwagens en intermodale containers per week in Wondelgem. Dankzij de nieuwe installaties aan het Kluizendok verwacht het bedrijf deze trafieken binnen de vijf jaar te kunnen verdubbelen. Via de spoorterminal in North Sea Port zullen per week 20 treinen van Ekol rijden, die deze hub met het achterland zullen verbinden. De terminal zal goed zijn voor zo’n 2 miljoen ton overslag aan goederen.
Het hele project zal enkele honderden directe en indirecte banen opleveren. Ekol en Transuniverse hebben de ambitie om de logistieke dienstverlening steeds verder uit te breiden. North Sea Port heeft met de beschikbare gronden in het havengebied nog voldoende mogelijkheden voor expansie van haven logistieke bedrijvigheid.