Dit jaar beleefden we de warmste maand juni sinds het bijhouden van de weerstatistieken in 1881. Een teken dat er, net als in 2018, een droge zomer met wekenlang laagwater in de Rijn zit aan te komen. Containerbedrijf Contargo heeft sinds de herfst van 2018 vier binnenschepen laten ombouwen. Ze hebben nu 10 tot 15 centimeter meer diepgang bij lage waterstanden.
“We zetten voor bijna 75% van onze containertransporten binnenschepen in”, aldus Cok Vinke, Managing Director van Contargo Waterway Logistics. „Perioden van laag water beperken onze vervoerscapaciteit en leiden tot meerkosten, omdat we extra schepen of andere vervoerscapaciteit moeten inzetten.”
Daarom heeft Contargo sinds 2018 een aantal binnenschepen van particulieren laten ombouwen. Op twee werven in Antwerpen en Dordrecht zijn de schepen uitgerust met een staalplaat, waardoor ze nog maar 130 cm in plaats van 150 cm diep moeten steken om toch voldoende water onder de kiel te hebben. Door deze investering van ca. 10.000 euro per schip kunnen de schepen bij dezelfde waterstand met 10 tot 15 centimeter meer diepgang varen en bij laagwater 200 tot 300 ton meer meenemen. Ze hoeven bij lage waterstanden geen water in de achterste ballasttanks te hebben en kunnen de ondiepte bij Kaub passeren.
„De waterstanden van de Rijn kennen seizoensgebonden schommelingen. Vanuit verkeerspolitiek- en milieuoogpunt is het wenselijk om de binnenvaart te versterken. Het is dan ook belangrijk dat de politiek zo snel mogelijk maatregelen neemt om bestaande bottlenecks weg te werken. Wij hopen dan ook dat het verbeteren van de aflaaddiepte op de Midden-Rijn, een prioritair project in het Bundesverkehrswegeplan, snel wordt omgezet”, zegt Cok Vinke.