De hightech-onderwaterrobot is uitgerust met diverse sensoren, zoals ultrasoon, laser, PEC, sonar en een high-resolution-camera. De metingen van de inspectie zijn nauwkeurig en worden goed leesbaar weergegeven op een dashboard. Ook is de inzet van een robot onder water natuurlijk veiliger dan een duiker een inspectie te laten doen. Bijkomend voordeel is dat schepen gewoon kunnen blijven varen. North Sea Port zet hiermee in op innovatieve ontwikkelingen voor het beheer van de haveninfrastructuur.
Risico’s kades beperken
Kades worden continu belast door schroefbewegingen en het draaien van schepen. Het repareren en herstellen van kades is vaak kostbaar. Op tijd zicht krijgen in de staat van de kades is daarom van groot belang. Er moet op tijd worden gedetecteerd of er scheuren gaan ontstaan. Gebeurt dit niet, dan brengt dat economische en veiligheidsrisico’s met zich mee.
Continue beschikbaarheid vaarwegen
“Inzicht krijgen in de dikte van de kademuren, scheuren en defecten zonder het vaarverkeer te storen, is een grote meerwaarde om aan de slag te gaan met deze innovatieve kade-inspectie”, vertelt Jan Lagasse, CEO van North Sea Port.
Data
Via de onderwaterrobot worden er data ingewonnen. Kars Quist, commercieel directeur van Asset.Insight.: “Het meest waardevolle aan deze onderwaterrobot zijn de data die verzameld worden en die wij ontsluiten naar onze klanten. Dit zorgt ervoor dat de assetmanager data-gedreven besluiten kan nemen voor het efficiënt plannen van beheer en onderhoud. Dit bespaart veel geld en tijd.”