Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Havens investeren samen € 8 miljoen om vrachtvervoer van de weg te halen en te verschuiven naar de binnenvaart of het spoor. Door versnipperde vrachtvolumes te bundelen wordt het voor transporteurs veel interessanter om de vloot vrachtwagens in te ruilen voor een binnenschip of een goederentrein. Vlaanderen en de Havenbesturen dragen elk 50% van de kosten. “We gaan alle goederen met dezelfde bestemming verzamelen, zodat je alles op hetzelfde schip of dezelfde trein kan zetten”, zegt Weyts. “Elke vracht die via waterweg of spoorweg kan gaan, moet niet meer over de autoweg”.
De files in Vlaanderen verlammen mens, milieu en economie. De stilstand weegt ook op de Vlaamse Havens van Antwerpen, Zeebrugge en Gent, die goederen vlot moeten kunnen versluizen naar het hinterland. Op dit ogenblik verloopt het meeste containertransport tussen de havens en het hinterland nog steeds met vrachtwagens. De vrachtvolumes zijn vaak te versnipperd om alternatieven zoals de binnenvaart of het goederspoor concurrentieel te maken. Een enkele vracht volstaat vaak niet om een volledig binnenschip of een hele goederentrein te vullen, waardoor transporteurs dan maar naar de vrachtwagen grijpen. Met als gevolg nog meer drukte op onze verzadigde wegen.
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Havens slaan nu de handen in elkaar om vrachtvervoer van de weg te halen en te verschuiven naar de binnenvaart of het spoor. Voor elke euro die de Vlaamse Havenbesturen investeren in een innovatieve maatregel om goederen te bundelen, legt Vlaanderen er een euro naast. Samen voorzien ze zo € 8 miljoen voor gerichte maatregelen die vrachtvolumes efficiënt bundelen, zodat er voldoende massa verzameld wordt om vervoer via een binnenschip of een goederentrein echt efficiënt en concurrentieel te maken. Daarbij worden ook vrachten van concurrerende bedrijven gebundeld.
Het luik spoor is helemaal nieuw. De bedoeling is om 5% van het havengerelateerd vrachtvervoer van de weg naar het spoor te brengen. Dat kan lukken door al het internationaal vervoer vertrekkend of aankomend in een Vlaamse Haven te concentreren op één punt. Zo ontstaat er een efficiënter netwerk en verlaagt de kostprijs.
“Slim gebruik van de mogelijkheden van de waterweg en het spoor doet de files krimpen en verhoogt de logistieke slagkracht van onze Vlaamse Havens”, zegt Weyts. “Je moet je niet blindstaren op de file aan je voordeur als er aan je achterdeur boulevards open liggen”.