Op 1 april is het 3 jaar geleden dat Viapass het interoperabel systeem met OBU’s activeerde. Maar het is een verjaardag die niet meegevierd wordt door UPTR, de Unie voor Professionele Transporteurs en Logistieke Ondernemers. Volgens UPTR zijn de kosten erg groot en is de OBU van de Satellic, waarvan de installatie in alle Europese vrachtwagens voor 1 april 2016 met dwang werd opgelegd, is nog steeds niet EETS erkend. De OBU’s van Satellic dienen enkel voor de inning van de Belgische kilometerheffing. De “Single Services Provider” is dus zelf niet interoperabel.
UPTR verwijt Viapass ook dat het nog steeds niet bij machte is om nuttige informatie aan te leveren, zowel inzake economische als ecologische cijfers. “Niets over de gemiddelde of mediaan kost van de kilometerheffing die een transportonderneming dient te betalen voor elk van zijn voertuigen die gelieerd zijn aan haar transportvergunning, niets over de CO² uitstoot van vrachtwagens, hoewel hun kilometers gekend zijn, niets over NOx en fijn stof… Waarom dienen transporteurs dan een – duur – systeem financieel te ondersteunen waarmee de lokalisatie van alle vrachtwagens gekend is, ongeacht of ze zich bevinden op het tolnetwerk of daarbuiten?”
Tenslotte geeft UPTR aan dat de meest eenvoudige GPS-stoorzenders de OBU’s nog steeds kunnen storen. Er zijn bovendien veel slecht werkende OBU’s die vervangen moeten worden. Er zijn ook heel veel onterechte boetes die worden uitgeschreven en het controlesysteem is niet gehomologeerd.
UPTR is geen fan. Geen gelukkige verjaardag, kilometerheffing.