Haesaerts Intermodal uit Zwijndrecht heeft in de haven van San Pedro in Ivoorkust een dochteronderneming opgericht, Haesaerts Intermodal Africa. Hierdoor kan de logistieke operator de volledige logistieke keten van cacaoboter controleren, van de productieregio naar de eindbestemming in Europa.
Hoewel Haesaerts Intermodal gespecialiseerd is in specifieke logistieke oplossingen voor chemische vloeistoffen en gassen voor moeilijke en veeleisende regio’s zoals Oost-Europa, is het bedrijf ook al vele jaren actief in het transport van cacaoboter. Dit is in lijn met de strategie van Luc Haesaerts, de CEO, om zich te concentreren op complexe en kwetsbare producten die zowel speciale aandacht en zorg als geavanceerde technologische oplossingen vereisen. Met een kost van zo’n 6.000 euro per ton is cacaoboter zeer duur, zodat controle over de hele logistieke keten van het grootste belang is.
Vandaag vervoert Haesaerts Intermodal jaarlijks 100 tankcontainers cacaoboter tussen de productieregio’s in Ivoorkust, Ghana en Kameroen en de chocoladefabrieken in Europa. “Dit verkeer neemt alleen maar toe. Daarom hebben wij op 1 februari Haesaerts Intermodal Africa in de Autonome Haven van San Pedro opgericht”, zegt Luc Haesaerts. Het streefdoel is om die trafiek op te krikken tot 300 tankcontainers per jaar.
Eerste met lokale vestiging
“Wij zijn de eerste Europese tankcontaineroperator in de regio met een eigen bedrijf. In plaats van met agenten te werken, hebben we nu onze eigen medewerkers op locatie. Zo kunnen we zelf het deur-tot-deur transport organiseren, de kwaliteit in de hele keten beter controleren en veel sneller ingrijpen in geval van een incident”, legt hij uit.
“Zo beperken we bijvoorbeeld het risico op contaminatie tot een minimum. De cacaoboter in één tankcontainer van 22 ton maakt de productie van honderdduizenden chocoladerepen mogelijk. De kosten voor de producent is dus enorm als hij de zending moet vernietigen omdat deze verontreinigd is”, zegt Luc Haesaerts.
Grote projecten in San Pedro
Het kantoor in San Pedro is gevestigd op een nieuw logistiek platform binnen de autonome haven. Dat wordt opgericht in het kader van het partnerschap tussen de havens van San Pedro en Antwerpen. Dit platform zal naar verwachting een regionale logistieke ‘hotspot’ worden, niet alleen voor cacao, maar ook voor meststoffen en cashewnoten.
“In de zone voor de cacaoboterlogistiek gaat Haesaerts Intermodal Africa ultramoderne opslag- en transitfaciliteiten creëren, waaronder een state-of-the-art tankreinigingsinstallatie”, voegthijtoe.
Duurder materieel en toch goedkoper transport
“Wij vervoeren de cacaoboter in ISO-tankcontainers, wat ons onderscheidt van andere operatoren die kiezen voor flexitanks geladen in conventionele containers. Onze oplossing vereist meer technologie, waardoor het transport duurder lijkt. Maar als we de ‘totalcost of operations’ (TCO) berekenen, is dat veel voordeliger”, legt Luc Haesaerts uit.
“Men moet immers rekening houden met productverliezen in de keten en andere verborgen kosten”, benadrukt hij. “In een ISO-tankcontaineris na een transport het enige residu een film op de binnenwand, met een totaalgewicht van slechts 20 kg. Na het legen van een flexitank blijft daar nog 400 tot 700 kg product in. Dit residu is dus een enorme kostenpost”.
Daarnaast zijn er nog andere verborgen kosten: de kosten van energie voor verwarming van de flexitank op de plaats van bestemmingzijn veel hoger dan bij een tankcontainer en bovenal moet de flexitank na gebruik door een gespecialiseerd bedrijf worden vernietigd. “Die vernietigingskost loopt steeds hoger op omwille van de milieu-impact van de plastics”, aldus Luc Haesaerts tot slot.