Met de twee kranen bereidt het bedrijf zich voor op de komst van de Nieuwe Sluis in Terneuzen. Tegen 2022 vaart het eerste schip door de grotere sluis, die Terneuzen, Gent en de bedrijfskade van ArcelorMittal Gent toegankelijk maakt voor grote Capesize-zeeschepen. Deze schepen hebben een laadvermogen van maar liefst 120.000 ton.
North Sea Port is uiteraard verheugd met deze investering. Het bedrijf verankert zich hiermee nog verder in de haven.
Capesize-schepen lossen
In het kader daarvan bestelde ArcelorMittal twee nieuwe havenkranen. De eerste kraan werd in 2016 in dienst genomen en dient om duwbakken met onder meer steenkool en ertsen te lossen. De tweede kraan, een grijperkraan, dient om grondstoffen uit Capesize-zeeschepen te lossen. Deze nieuwe kraan heeft een hefvermogen van 50 ton, een bereik richting waterzijde van 40 meter en een losvermogen van maar liefst 2.000 ton per uur.
10 dagen voorbereiding
De kraan wordt geleverd door de Italiaanse leverancier ‘Danieli’. Het ontwerp en concept van de nieuwe kraan is gebaseerd op de kennis en ervaring van het ArcelorMittal Gent-projectteam.
De kraan werd geconstrueerd in het Spaanse Vitoria. Ze is samengebouwd en getest in de haven van Bilbao waar ze medio februari op een ponton is geladen. De kraan kwam op 27 februari het kanaal Gent-Terneuzen binnenvaren, richting het Kluizendok in Gent. Daar wordt ze gedurende tien dagen voorbereid om op de kade van ArcelorMittal Gent te kunnen worden gelost. Dit lossen op de kade zal een tweetal dagen duren.