De filezwaarte (de combinatie van de lengte en duur van de file) is vorig jaar gedaald. Avondfiles bleven in 2018 op hetzelfde niveau als 2017, maar ochtendfiles namen af met gemiddeld -6%. De sterk verhoogde investeringsbudgetten werpen vruchten af. Op plaatsen waar gewerkt werd, namen files dikwijls aantoonbaar af. Toch is er geen reden om te juichen, want het verkeer kon ook profiteren van droog weer en op de bekende knelpunten rond Antwerpen en Brussel blijft de filezwaarte wél stijgen. “We hebben de schuppen dus op de juiste plaatsen in de grond gestoken”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Rond Antwerpen zijn de Oosterweelwerken opgestart en rond Brussel staan de Werken aan de Ring in de steigers.”
Het Verkeerscentrum schetst in het Jaarrapport Verkeersindicatoren de evolutie van het wegverkeer in Vlaanderen. De cijfers werden verzameld op basis van objectieve gegevens, afkomstig van de verkeersinformatie van de operatorzaal van het Verkeercentrum én ruim 4.500 dubbele detectielussen in het wegdek. Uit het rapport blijkt dat het autoverkeer op de Vlaamse snelwegen vorig jaar gestegen is met +0,4% op weekdagen en zelfs +2,3% tijdens het weekend, maar toch is de filezwaarte (de combinatie van de lengte en de duur van de file) afgenomen.
De daling van de filezwaarte was vooral voelbaar in de ochtendspits. De avondfiles bleven in 2018 op hetzelfde niveau als in 2017, maar de ochtendfiles namen af met gemiddeld -6%. De ochtendspits verliep vorig jaar zowat overal vlotter: zelfs rond Antwerpen (-5%) en rond Brussel (-10%) namen de ochtendfiles af. Op de E19 Antwerpen-Brussel nam de ochtendspits zelfs af met -22%: ter hoogte van de aansluiting met de Ring rond Brussel in Machelen daalde de fileduur met gemiddeld een kwartier per dag. Vooral in de tweede jaarhelft (van juni tot december) was er een daling. Op werkdagen stond er tijdens de ochtendspits gemiddeld 150 km file: dat is 8 km minder dan in het 2017.
Schuppen werkt
De ochtendspits kon vermoedelijk profiteren van het erg droge weer (in de tweede helft van) vorig jaar. Zo waren er amper spitsmomenten die verstoord werden door sneeuwval. Daarnaast werpen ook de sterk verhoogde investeringsbudgetten vruchten af. Waar gewerkt werd aan de weg zijn de files dikwijls aantoonbaar afgenomen. Zo is de doorstroming op de E313 tussen Tessenderlo en Lummen (vroeger een structureel knelpunt) aanzienlijk verbeterd na de infrastructuurwerken op de E314 en de E313 in Lummen. De structurele congestie op de E19-Noord is verdwenen, dankzij de spitsstrook op de E19-Noord en de extra rijstroken tussen de Antwerpse ring en Kleine Bareel. Ook op de E17, waar vorig jaar een nieuwe spitsstrook werd geopend tussen De Pinte en Zwijnaarde, daalt de filezwaarte en is het effect van de extra capaciteit lokaal voelbaar.
Schuppen op de juiste plaats in de grond
In de komende jaren komen de miljardeninvesteringen voor Oosterweel en de Werken aan de Ring rond Brussel op kruissnelheid. Het Jaarrapport Verkeersindicatoren bevestigt dat deze grote mobiliteitsprojecten ook hard nodig zijn. De ringwegen rond Antwerpen en Brussel zijn in de avondspits nog altijd goed voor de helft van alle files.
De drukste en de meest verzadigde wegsegmenten bevinden zich allemaal rond Brussel en rond Antwerpen. De Top 5 van meest drukke wegsegmenten wordt helemaal ingevuld door de Ring rond Antwerpen. De zone Borgerhout-Antwerpen-Oost is de drukste van heel Vlaanderen (tot meer dan 140.000 voertuigen per dag), gevolgd door de zone Berchem-Borgerhout en Berchem-Antwerpen-Zuid. De Top 5 van meest verzadigde wegsegmenten wordt helemaal ingevuld door de Ring rond Brussel. De zone Zellik-UZ Jette op de R0 is het meest verzadigde wegsegment van Vlaanderen (ruim 97.000 voertuigen per dag over slechts 3 rijstroken), gevolgd door de zone Wemmel-Strombeek en het viaduct van Vilvoorde.
Op de bekende knelpunten blijft de fileduur toenemen. In Antwerpen is de fileduur ter hoogte van de aansluiting van de E19 op de Antwerpse buitenring bijvoorbeeld opgelopen met nog eens +30 minuten tot nu gemiddeld 220 minuten file per dag. Voor de Kennedytunnel richting Nederland staat nu 11 uur file op een gemiddelde werkdag. Ook rond Brussel blijven de bekende pijnpunten bestaan: zo is de fileduur op de Brusselse binnenring ter hoogte van Groot-Bijgaarden opgelopen met nog +30 minuten tot nu gemiddeld 510 minuten file per dag.
“Deze cijfers bevestigen dat we de schuppen in de grond gestoken hebben op de juiste plaatsen. Rond Antwerpen zijn we begonnen aan een investering van 3,5 miljard euro en in Vlaams-Brabant plannen we op en rond de R0 een recordinvestering van 3 miljard euro in 20 km vernieuwde weginfrastructuur, 60 km nieuwe fietsinfrastructuur en 60 km nieuwe tramsporen. Zo ontstaan er op middellange termijn nieuwe perspectieven voor onze mobiliteit”, zegt Weyts.
Meer info:
Het volledige rapport ‘Verkeersindicatoren’ van het Vlaams Verkeercentrum kan je lezen op: www.verkeerscentrum.be