Vanaf heden vertrekt er vanuit Genk twee en later drie keer per week een rechtstreekse, open goederentrein richting het Noord-Italiaanse Triƫst. Logistiek dienstverlener H.Essers en de private spoorwegmaatschappij Lineas Intermodal gaan daarvoor samenwerken. Dankzij de nieuwe verbinding slaagt H.Essers er niet alleen in de looptijd en kostprijs voor klanten te optimaliseren, het vervangt ook 9.000 wegtransporten door alternatieven via spoor- en waterwegen. Dat is goed voor een CO2-vermindering van maar liefst 90 procent.
Genk in verbinding met Griekenland en Turkije
TriĆ«st is een van de drukste havens van ItaliĆ«. De nieuwe lijn is de allereerste rechtstreekse treinverbinding van BelgiĆ« naar dit belangrijke knooppunt aan de Adriatische Zee. Lineas Intermodal zet de rondritten op poten tussen Euro Terminal Genk, vlak bij de hoofdzetel van H.Essers, en Samer Terminal Trieste. āDe open trein kan zowel containers als trailers vervoeren. In eerste instantie zullen dat twee rondritten per week zijn, later worden dit er drieā, zegt Sam Bruynseels van Lineas Intermodal.ā
H.Essers zal de spoorlijn gebruiken voor zogeheten secured/cold chain-transporten richting Griekenland en Turkije. De laadunits worden per trein vanuit Genk naar TriĆ«st gebracht, en gaan vervolgens per schip naar de haven in het Griekse Patras en de havens van Istanbul, Pendik, Izmir en Mersin in Turkije. āDat is niet alleen een mooie uitbreiding, maar ook een optimalisatie van ons bestaande netwerk.Ā Bovendien is dit nieuwe traject een mooi voorbeeld van een synchromodale oplossing waarbij de goederen maar liefst 90% over het spoor en water reizenā, zegt Gert Bervoets, ceo van H.Essers.
Safebox in verbinding met Genkse controletoren
Er zullen op deze nieuwe verbinding zoveel mogelijk Safebox-containers gebruikt worden. Deze 45-voetcontainer werd speciaal door H.Essers ontwikkeld voor secured/cold chain-transporten, toegespitst op de drie strategische markten van het bedrijf: chemie, farma en hoogwaardige producten. Ze worden
elektronisch vergrendeld en 24/7 opgevolgd door de controletoren van het bedrijf. Zo kan H.Essers snel ingrijpen wanneer dat nodig is. Bovendien is een deel van de Safebox-containers voorzien van temperatuurcontrole. Dat maakt het voor de controletoren mogelijk om de koelunits op te volgen zodat temperatuurgevoelige goederen onbegeleid kunnen worden vervoerd naar Griekenland en Turkije.
Gert Bervoets: āWe kunnen quasi alle gevarengoed-klassen vervoeren. Ook het vervoer van vloeibaar bulktransport van tankcontainerspecialist Huktra, die onlangs werd overgenomen door H.Essers.ā
Duurzaamheid en synchromodaliteit
Na de treinverbinding die in 2017 werd opgezet richting China, wordt zo het internationale synchromodaliteitsnetwerk van H.Essers, de combinatie van vrachtvervoer over de weg, het spoor en het water, verder uitgebreid. āMet de nieuwe trein- en scheepvaartverbinding richting Griekenland en Turkije halen we jaarlijks 9.000 transporten van de wegā, licht Gert Bervoets dat netwerk toe. āEen duurzame oplossing dus, waarmee we tegemoetkomen aan de snelgroeiende vraag van onze klanten op dat vlak.ā Sam Bruynseels van Lineas bevestigt: āMet negen keer minder CO2-uitsoot, zes keer minder energieverbruik en acht keer minder luchtvervuiling is het spoor een onmisbare troef om onze transportsector klimaatvriendelijk te maken, alsook om het toenemende congestieprobleem aan te pakken. Dit soort synchromodaliteit moeten we naar streven.ā
Lineas Intermodal start vandaag een nieuwe trafiek tussen Genk en Trieste in Italiƫ. De open trein kan zowel containers als trailers vervoeren.
In eerste instantie zal Lineas Intermodal wekelijks twee rondritten rijden tussen Euro Terminal Genk en Samer Terminal Trieste. Binnen enkele weken worden dit er drie.
Trieste is ƩƩn van de drukste havens van Italiƫ waar schepen vertrekken naar Turkije en Griekenland. Dankzij de nieuwe trafiek is er nu een snelle transit naar deze bestemmingen mogelijk.