DHL Express start pakjesdistributie in Gent met cubicycle

cubicycle

DHL Express is in Gent begonnen met de distributie van pakjes met een nieuw type cargofiets, de cubicycle. Dit bijzonder duurzaam leveringsvoertuig wordt in Antwerpen al sinds iets meer dan een jaar ingezet. Nu is dus ook de Arteveldestad aan de beurt. Op termijn volgen verschillende andere steden in België.

De cubicycle is een elektrische cargofiets met vier wielen die uitgerust is met een speciale container. Die kan tot 125 kg goederen vervoeren. Hij is bestemd voor pakjesleveringen in de stad vanuit een overslagcentrum aan de rand ervan. DHL Express beoogt in Gent een dubbel doel met de cubicycle. Ten eerste past de toepassing in zijn Go Green-programma, dat de ‘laatste kilometer’ milieuvriendelijker moet maken. Tegen 2025 wil het bedrijf zijn CO2-emissies met 30% verlagen. Ten tweede wil het de leveringen beter aanpassen aan het Gentse circulatieplan. De cargofietsen kunnen alle delen van de stad bereiken – ook de voetgangerszone – en hoeven in tegenstelling tot de bestelwagens geen rekening te houden met de zes sectoren waarin de stad is onderverdeeld.

“Dankzij de cubicycle kunnen we in Gent de traditionele bestelwagens uit het stadscentrum weren. De pakjes worden gebundeld naar een overslagcentrum van Dockx Select aan de Wiedauwkaai gebracht. Van daaruit vertrekt de cargofiets voor een eerste bestelronde. Eens alle pakjes verdeeld zijn, keert de cubicyle terug naar dat centrum om een nieuwe lading pakjes mee te nemen. Deze bezorgingsmethode blijkt zeer efficiënt. Ze is ook productiever dan met bestelwagens”, zegt Danny Van Himste, General Manager van DHL Express in België.

“In Antwerpen worden sinds medio 2017 nu al zes cubicycles succesvol ingezet, vanuit het DHL Express Service Center aan de Noorderlaan. Na Gent volgt in de loop van dit jaar Leuven. Op termijn willen we de cubicycles ook in andere steden inzetten. In eerste instantie zijn dat Brugge, Kortrijk en Mechelen. Mogelijk volgen nadien Luik en Charleroi”, voegt Rik Strymes, OPS Project Manager van DHL Express België, toe. DHL Express gaat ook de pakjesleveringen in andere Belgische steden en in de stadsrand vergroenen. Hiervoor wil het bedrijf elektrische bestelwagens inzetten, zoals de Streetscooter die DHL zelf in Duitsland bouwt. “Voorlopig is de actieradius nog iets te beperkt, maar op termijn is dat zeker een zeer degelijke optie”, zegt Strymes nog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.