Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege schrappen de helft van alle reservatiestroken in Vlaanderen. Uit een grondige screening van de 320 reservatiestroken bleek dat er 156 opgeheven of drastisch verkleind konden worden. Dit betekent dat er een einde komt aan een onzekerheid die soms teruggaat tot de jaren 1970.
Sinds de jaren 1970 zijn er rond waterwegen, weginfrastructuur en sporen in Vlaanderen zogenaamde ‘reservatiestroken’ ingetekend op de gewestplannen. Alle eigendommen binnen een reservatiestrook kunnen in theorie onteigend worden om de infrastructuur aan te passen of uit te breiden. De betrokken eigenaars mogen binnen de reservatiestrook in principe niets nieuws bouwen en bij elke verbouwing moeten ze afstand doen van de volledige meerwaarde die gerealiseerd wordt door de aanpassingswerken. Af en toe worden er enkele reservatiestroken geschrapt – bijvoorbeeld als er een ruimtelijk uitvoeringsplan wordt aangepast – maar sinds de jaren 1970 werd er nog nooit een structurele oefening gedaan voor heel Vlaanderen.
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege hebben nu op basis van een grondige doorlichting van de 320 reservatiestroken beslist om er 156 drastisch te verkleinen of helemaal te schrappen. Een decreetswijziging die werd goedgekeurd in december 2017 geeft de Vlaamse Regering immers de mogelijkheid om (eenmalig) reservatiestroken te schrappen buiten een concreet planningsinitiatief om. Uit de doorlichting bleek dat heel wat reservatiestroken ingekrompen of geschrapt konden worden, bijvoorbeeld omdat de reservatiestroken veel te breed waren ingetekend, omdat er elders al nieuwe infrastructuur gerealiseerd is of omdat de gewestplannen ondertussen grondig gewijzigd zijn.
Neem bijvoorbeeld de reservatiestroken die al 40 jaar voorzien zijn rond het Afleidingskanaal van de Leie (beter bekend als het Schipdonkkanaal). Uit de grondige analyse bleek dat de reservatiestrook op verschillende plaatsen te breed was ingekleurd. De reservatiezone kan nu worden ingekrompen met 115 hectare, zonder dat eventuele aanpassingen aan het kanaal in de toekomst in het gedrang gebracht worden.
“We hebben grote kuis gehouden in de ruimtelijke plannen”, zegt Weyts. “Mijn diensten en de diensten van collega Schauvliege hebben de koppen bij elkaar gestoken, met resultaat. De stroken waarvan we zeker zijn dat we ze niet nodig hebben, geven we als het ware terug aan de eigenaars, zodat veel van hen nu verlost worden van een zwaard van Damocles, dat in sommige gevallen al tientallen jaren voor onzekerheid zorgde.”
“Ik zal de betrokken lokale besturen nu in kennis stellen van het schrappen of drastisch verkleinen van reservatiestroken op hun grondgebied’, vult Joke Schauvliege aan, “ook eigenaars die meer informatie wensen, kunnen bij mijn diensten terecht op een speciaal emailadres.”