Team “Vangrislande” bestaande uit 3 vrienden: Nicolas Vandeput, Caroline Van Elslande en François Grisay wonnen afgelopen zaterdag de eerste logistieke hackathon. Dit team met zowel know-how in logistiek als data had er enorm veel zin in en had specifiek ook een voorkeur voor de challenge van Carglass. Van elke challenge werd de beste genomineerd door de vakjury, de vier andere finalisten waren: een team van Arteveldehogeschool die hard werkte aan een berekeningsmodel voor Colruyt,  Toyota Material handling schreef de Friesland-Campina-challenge op zijn naam, Essers creëerde de beste oplossing voor Arcelor-Mittal en Lineas hackte het probleem van Knauf-Isolava. De eindwinnaar werd uiteindelijk verkozen door het galapubliek, het was een echte  nek aan nek race want Carglass haalde het met 25.39% van de stemmen, nr.2 had 21.91%, nr.3 19.89%, nr.4 17.87% en nr.5 14.94%.
Concrete problemenÂ
De Logistics Hackathon, een organisatie van OTM – die de belangen verdedigt van de verladers – en IT-speler Dockflow, begon op vrijdagnamiddag om 16u00. 23 teams meldden zich aan om, in een krappe 24 uur tijd, een oplossing te bedenken voor een van de vijf zeer concrete problemen die de bedrijven voorlegden. Zo wou Colruyt een efficiënte manier vinden om de duurzaamheid van zijn producten – en dan vooral van de ‘reis’ die ze afleggen op weg naar de klant – te monitoren. Friesland-Campina wou de ergonomie en veiligheid van de containerbelading verhogen. Knauf-Isolava wou al zijn productie-afdelingen binnen Europa op één lijn plaatsen zowel in communicatie als in transport, terwijl Arcelor-Mittal het hoofd wou bieden aan de groeiende schaarste aan transportcapaciteit. Carglass tenslotte zocht een oplossing voor het te grote aantal retourstromen zowel van autoruiten als van accessoires, of zoals de Duitse werknemers het  “Scheibentourismus” noemen.
24 uur
Team Vangrislande had duidelijk zijn zinnen op de Carglass challenge gezet. Aangezien OTM/Dockflow werkte met het ‘first come first serve principe’ was het recht om te kiezen aan de eerst toekomende teams. Nicolas Vandeput, ‘the teamcaptain’ had deze boodschap goed begrepen en stond vooraan in het rijtje en had dan ook nog de keuze om te gaan voor zijn favoriet. De verdeling van de opdrachten is natuurlijk slechts het startschot en de case Carglass en Arcelor Mittal zaten het eerst vol. Pas rond 17.00 uur op vrijdag konden de teams écht aan de slag, om rond hetzelfde uur op zaterdag al voor de vakjury te verschijnen.
Zaterdagavond kozen de bedrijfsjury en een onafhankelijk jurylid de vijf finalisten, alle teams die voor hen gewerkt hadden kregen 6 minuten om hun idee te pitchen met daarna 4 minuten Q&A. Er kwamen 4 bedrijfsteams maar ook 1 schoolteam uit deze keuze, het zijn dus niet alleen professionals die het verschil maken in een wedstrijd als deze. Tijdens het galadiner later op de avond kon het aanwezige gala-publiek via een public voting app de winnaar kiezen.
Porsche versus Skoda
Tijdens het diner kwamen de vijf genomineerden pitchen om het publiek te overtuigen. Hier beleeft Vangrislande zijn topmomentje. “Carglass verliest vijf miljoen euro per jaar aan zijn retourstromen. Dat vergelijkt het winnende team dan met een Porsche Cayenne per week!” Door de oplossing die team Vangrislande aanbiedt zou dat op termijn reduceren naar een Skoda Octavia per week. Daar kan het publiek in de zaal zich wel een beeld bij vormen, presenteren zodanig dat het galapubliek geboeid is en de zaken kan in zijn perspectief plaatsen is een kunst die het winnend team wel in zich had. Toegegeven, sommige van de andere uitdagingen droegen een complexiteit in zich die minder makkelijk tot een catchy beeld te herleiden was. Anderzijds heeft een publiek van logistieke professionals voldoende kritische zin om verder te kijken dan de slogans.
De winnende teams gaan niet met lege handen naar huis: alle finalisten krijgen  drie maanden werktijd- en ruimte in de Antwerpse innovatiehub The Beacon aangeboden. Hun pitch wordt gefilmd en geëdit en deze professionele filmpjes mogen ze vrij gebruiken. De winnaar krijgt begeleiding qua innovatie van Innovation Lead Piet Opstaele van Port of Antwerp én mag zijn idee pitchen bij the board van Carglass.
De winnaars
Caroline is strategie-expert, François is meer process minded en Nicolas is Supply Chain scientist. Ze kennen elkaar al lang en hoopten uiteraard zoals iedereen dat ze het perfecte team zouden zijn om deze challenge binnen te halen. Bij Carglass staat de klant voorop en daarom zocht Caroline uit hoe het allemaal in the backend werkte, ze nam ook contact op met de klantendienst van Carglass om het allemaal nog beter te begrijpen. Hun oplossing bestaat erin om, de klant die nu niets dient te betalen als hij een bepaalde afspraak boekt, via de app te stimuleren om wel een voorschot te betalen bij boeking. Aan die betaling zou dan wel ook een klantvoordeel moeten verbonden worden zoals een keuzemogelijkheid van de klant in verband met timing afspraak, zodat hij daar zelf ook een voordeel bij kan halen. Door de klant een deel van de kostprijs te laten betalen op voorhand zal deze geneigd zijn om de afspraak niet zo vrijblijvend te behandelen en de zaken veel beter opvolgen bij annulatie of verplaatsing en dat zou zorgen voor een enorme vermindering van retourstromen bij de Carglass groep.
Met deze hackathon wil OTM zijn missie alweer uitdragen, innovatie en verspreiding van deze vernieuwing bij alle partijen als hoofdmoot en daarnaast netwerken tussen alle partijen, academische wereld en studenten, verladers en dienstverleners. Dat is volgens onze voorzitter Lennart Heip meer dan gelukt. De mede organisator Dockflow is een in Antwerpse start-up die handel heruitvindt voor het digitale tijdperk. Hun oplossing ligt in het creëren van een open, digitale ruggenwervel voor gegevensuitwisseling in wereldwijde handelsnetwerken. Dit jonge team zorgde voor alle digitale taken en zorgde er dankzij hun know-how ook voor dat alles vlekkeloos is verlopen.
Of er volgend jaar al een nieuwe editie komt, staat nog niet vast. “We gaan eerst even debriefen. Maar dit is zeker niet de laatste editie van de Logistics Hackathon geweest.” Tot de volgende keer?