Het SAFIR-consortium, een groep van 13 organisaties uit de publieke en private sector, is door Single European Sky ATM Research Joint Undertaking (SESAR JU) uitgekozen om demonstraties te geven in geĆÆntegreerd droneverkeersmanagement voor een uitgebreide reeks drone-activiteiten in BelgiĆ«. Het doel van het SAFIR-project is om een bijdrage te leveren aan het EU-wetgevingsproces met betrekking tot drones en aan de verdere uitrol van interoperabele, geharmoniseerde en gestandaardiseerde dronediensten in Europa.
Het SAFIR-consortium (Safe and Flexible Integration of Initial U-space Services in a Real Environment) bestaat uit de volgende organisaties: Unifly, Amazon Prime Air, Belgocontrol, DronePort, Proximus, Port of Antwerp, Helicus, SABCA, Elia, High Eye, C-Astral, Tekever and Aveillant.
SESAR JU is als organisatie verantwoordelijk voor de coƶrdinatie van alle EU-onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten in luchtverkeersbeheer. Het doel van de demonstratie is om SESAR JU te helpen met hun bijdrage aan de U-space-visie van de Europese Commissie om drones op een veilige manier toegang te bieden tot het luchtruim.
U-space is een stimulerend kader dat door de tijd heen evolueert om toegang tot alle klassen van luchtruim- en operationele omgevingen te faciliterenĀ – inclusief overbelaste luchtruimte – terwijl een geschikte interface wordt geadresseerd met bemande luchtvaart en luchtverkeersleiding. Als dit volledig is uitgerold, wordt een breed scala aan drone-missies mogelijk die momenteel worden beperkt dankzij het duurzame en robuuste Europese ecosysteem dat wereldwijd interoperabel is. De timing voor U-Space is van cruciaal belang vanwege de snelheid waarmee de markt groeit. Het doel is om in 2019 basis U-space-diensten te hebben.
SAFIR gaat meerdere onderzoeken en demonstraties uitvoeren voor drone-operaties die levensvatbaar, robuust en gebruiksklaar zijn in heel Europa. Deze demonstraties bestaan onder andere uit surveillancevluchten in de haven van Antwerpen (inclusief inspectie van de containerterminal en olieverspilling), pakketbezorging, medisch vervoer tussen ziekenhuizen, het hoogspanningslijn-mapping en pylooninspectie. Verder wordt het gebruik van telecomnetwerktechnologie voor datacommunicatie met zowel bemande vliegtuigen als andere onbemande luchtvaartuigen beoordeeld. Ten slotte wordt een radarsysteem ingezet dat coƶperatieve en niet-coƶperatieve drones kan volgen.
Het SAFIR-project zal verschillende U-services demonstreren door de inzet van een groot aantal drones. Tegelijkertijd zullen drie grote U-space service providers (USSP) het luchtruim controleren.
De projectactiviteiten van SAFIR zullen geografisch twee gebieden in Belgiƫ bestrijken. Het eerste gebied is Sint-Truiden met het drone-testcentrum van DronePort. Het tweede gebied is het grotere gebied van Antwerpen, waaronder de haven van Antwerpen.
Erwin Verstraelen, Chief Digital and Innovation Officer Havenbedrijf Antwerpen:
āInnovatie en digitalisering zijn cruciaal om op lange termijn de competitiviteit van onze haven duurzaam te handhaven.Ā In de nabije toekomst zijn drones niet meer weg te denken, niet in het minst in onze haven, ter ondersteuning van onze rol als operator en regulator. Daarnaast zullen we als Havenbedrijf, in onze rol als community builder, het gebruik van drones zoveel mogelijk faciliteren voor alle stakeholders. Gegeven het bijzonder karakter van onze haven moet dit op een veilige manier gebeuren. Met onze deelname aan het SAFIR consortium bevestigen we onze voortrekkersrol en ambitie om een open en innovatieve hub te zijn die nieuwe technologieĆ«n ingang laat vinden.ā
Het consortium is gefinancierd door SESAR JU binnen het kader van de Connected Europe Facility van de EU.