Associated Terminals Antwerp gaat sterk uitbreiden. De terminal startte ooit als HUB voor Boortmalt maar kan vandaag al meetellen voor 300.000 TEU. De komende drie jaar wil ATO dit cijfer verdubbelen, waarvoor recentelijk de concessie met 90.000m² werd uitgebreid.
In juni 2006 werd ATO opgericht als joint venture tussen Boortmalt en IFB, een commercieel filiaal van NMBS Logistics, waarbij In juli 2012 de aandelen van IFB werden overgenomen door NMBS. In augustus 2017 heeft Van Moer logistics de aandelen van NMBS overgenomen, waardoor een joint venture tussen Boortmalt (50%) en Van Moer Logistics (50%) is ontstaan.
De Shortsea Terminal van Antwerpen
ATO wil sterk inzetten op shortsea. Antwerpen heeft een gigantisch potentieel aan shortseavolumes en ATO wilt één van de beste shortsea platformen worden in Europa. Om hier competitief in te zijn is schaalgrootte en service erg belangrijk en daarom wordt er meer dan 10 miljoen euro geïnvesteerd in de terminal. Niet alleen werd de concessie uitgebreid tot 37ha, de terminal kreeg er ook 700m kade bij waardoor er nu 1,2 km kade aanwezig is. In 2019 worden er extra kranen voorzien om de vessel turn around time zo kort mogelijk te houden. De volledige gate infrastructuur wordt ook vernieuwd met extra lanes, een pre-gate en interchange zone. Dit alles wordt gerealiseerd in 4 fasen waarvan de eindfase tegen de zomer van 2019 gefinaliseerd zal zijn.