Brussels Airport heeft het certificaat van koolstofneutrale luchthaven behaald, het hoogst mogelijke Airport Carbon Accreditation-certificaat van ACI, Airport Council International. Het certificaat houdt in dat de luchthaven zich ertoe verbindt om blijvend de CO2-uitstoot van de luchthaven te verminderen en dat de restuitstoot gecompenseerd wordt. De overhandiging van het certificaat vond plaats tijdens het jaarlijkse ACI World en ACI Europe congres, waarvan Brussels Airport de gastheer is.
“Brussels Airport is al jaren bezig om haar impact op de omgeving te beperken. Dit kadert in onze langetermijnvisie om de luchthaven op een duurzame manier verder te ontwikkelen. Elke bedrijfsactiviteit, elk project en alle managementbeslissingen worden getoetst aan hun impact op de omgeving. Dankzij deze bewuste globaalaanpak vermindert de luchthaven elk jaar haar CO2-afdruk. Ons doel is om 40% minder CO2 uit te stoten tegen 2030. Vorig jaar is al een reductie van 34% tegenover 2010 gerealiseerd. We zijn dus goed op weg om ons doel te realiseren”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company.
Brussels Airport is in 2009 in het Airport Carbon Accreditation-programma gestapt. Na de CO2-afdruk te hebben getekend, werd meteen ook de beslissing genomen om enkel nog groene energie aan te kopen en zelf zonne-energie op te wekken met zonnepanelen. Daarnaast werden ook verschillende maatregelen genomen om het elektriciteits- en brandstofverbruik te verminderen van installaties en van het wagenpark.
Daarnaast wordt bij elk nieuw bouwproject of bij een renovatie nagegaan welke initiatieven genomen kunnen worden om de gebouwen energieëfficiënter te maken. Zo werkt het Connector-gebouw bijvoorbeeld met een koudewarmteopslag, waardoor er minder energie nodig is om het gebouw te verwarmen of te koelen. Warmte of koeling komt van circulerend grondwater tussen 10 bronnen.
Blijvend CO2 reduceren en restuitstoot compenseren
Brussels Airport heeft sinds 2012 het accreditatie niveau 3 van het Airport Carbon Accrediation Scheme. Dit houdt in dat de luchthaven op permanente basis de CO2-uitstoot blijft verminderen én dat de luchthaven ook samenwerkt met de andere partners op de luchthaven om hun CO2 ook te verminderen. Een reeks van initiatieven werden in dit verband al gelanceerd, waaronder principes van “groene landingen” en van ‘collaborative decision making’, net als een gezamenlijke initiatieven rond vergroening van het wagenpark.
“Vanuit ons engagement om zorg te dragen voor onze omgeving hebben we beslist om nog een stap verder te gaan, en van Brussels Airport een CO2-neutrale luchthaven te maken. Om onze restuitstoot te compenseren, steunen we het klimaatproject “Saving Trees” in Oeganda omdat het naast het verminderen van CO2-uitstoot bijdraagt tot verschillende doelstellingen van de Verenigde Naties, meer bepaald het beschermen van biodiversiteit, het bestrijden van armoede en het bevorderen van sociale gelijkheid”, aldus Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company.
Een veelvoud aan initiatieven om de koolstofemissies te doen dalen
Het energiebeleid van Brussels Airport steunt op 3 pijlers. In elk van deze pijlers wordt actief gezocht naar mogelijkheden om minder CO2 uit te stoten.
1. Minder energie verbruiken
2. Meer hernieuwbare energie opwekken
3. Efficiënter fossiele brandstoffen inzetten