Minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft groen licht gekregen van de Vlaamse Regering om een terugkommoment in te voeren voor beginnende chauffeurs. Wie vanaf juli een rijbewijs behaalt, moet 6 tot 9 maanden later een extra leermoment bijwonen om de rijvaardigheden bij te schaven. In het buitenland bleek zo een terugkommoment al erg succesvol. “We stellen vast dat beginnende chauffeurs enkele maanden na het behalen van hun rijbewijs hun rijkwaliteiten overschatten en de risico’s onderschatten”, zegt Weyts. “Met het Terugkommoment willen we ervoor zorgen dat we straks minder verkeersslachtoffers moeten betreuren”.
Ongevallen vermijden
In alle ongevallenstatistieken is eenzelfde groep oververtegenwoordigd: chauffeurs die hun rijbewijs nog niet zo lang op zak hebben. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil de beginnende chauffeurs beter voorbereiden op het verkeer. In een eerste reeks hervormingen heeft Weyts de lat hoger gelegd bij het theoretische en praktische rijexamen. In een tweede reeks hervormingen werd de rijopleiding hervormd, waarbij bijvoorbeeld de oefenfase verlengd werd van minstens 3 maanden naar minstens 9 maanden. Nu volgt het sluitstuk van de hervormingen: er wordt een terugkommoment ingevoerd.
Concreet zullen beginnende chauffeurs tussen de 6 en de 9 maanden na het behalen van hun rijbewijs een terugkommoment van 4 uur moeten bijwonen. Het gaat om een extra leermoment dat de rijvaardigheden extra aanscherpt. Tijdens het terugkommoment zullen de beginnende chauffeurs ook praktijkoefeningen doen op een afgesloten oefenterrein, zoals bijvoorbeeld een noodstop- en slalomoefening of rijden met een promillebril, waarmee je het effect van alcohol op je rijgedrag ervaart. “De beginnende chauffeurs gaan ook dieper in op sociaal rijgedrag en een cultuur van verkeersveiligheid”, zegt Weyts. “Hoe ontsnap je bijvoorbeeld aan de groepsdruk om toch een glas te drinken als jij de chauffeur bent? Hoe reageren bij een ongeluk?”.
Praktisch
Het terugkommoment wordt verplicht voor chauffeurs die vanaf juli hun rijbewijs halen. De eerste terugkommomenten zullen dus plaatsvinden in januari 2019. De beginnende chauffeurs zullen maximaal 100 euro betalen. Dat geld gaat integraal naar de organisatie en de inhoud van het terugkommoment. De Vlaamse Overheid zal per deelnemer nog eens 20 euro moeten opleggen om de financiering rond te krijgen. Je kan zo in Vlaanderen een rijbewijs behalen voor een totale kost van 174 euro, en in dat bedrag is de 100 euro voor het terugkommoment al meegenomen. In Duitsland ligt die kostprijs op 1.400 euro, in Frankrijk en het Verenigd Koningrijk is dat 1.500 euro en in Nederland zelfs 2.500 euro. Weyts: “Vlaanderen blijft de goedkoopste van Europa”.
Weyts beseft dat de invoering van het terugkommoment geen populaire beslissing is. “Niet iedereen vindt dit leuk, maar het is wel nuttig. Laat het dus maar even stormen. In Finland en Oostenrijk leidde de invoering van een terugkommoment tot een fikse daling van het aantal verkeersdoden in de doelgroep, van -15% tot zelfs -28%. Als het terugkommoment ook in Vlaanderen mensenlevens redt, dan is het mij alle kritiek waard”.