De EU-werkgroep die verantwoordelijk is voor het begeleiden van de EU-Brexit onderhandelaars en bestaat uit vertegenwoordigers van de 27 EU-landen, de Europese Commissie en de Europese raad, bracht op maandag 28 mei een bezoek aan de haven van Antwerpen. Tijdens het bezoek aan de Grensinspectiepost en de Antwerp Gateway terminal, maakten de Europese diplomaten kennis met de verschillende stappen en procedures die toegepast worden bij import en export van goederen in de Europese Unie. Doel van het bezoek was om vast te stellen welke impact de verschillende Brexit scenario’s in de praktijk kunnen hebben.
Op de Grensinspectiepost Linkeroever werd de “EU Working Party on art. 50”, ontvangen door de administrateur-generaal van de Douane, Kristian Vanderwaren en Jean-Francois Heymans, adj. directeur-generaal van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV). Nadien kreeg de groep een demonstratie en presentatie van de verschillende controles die dienen te gebeuren bij goederen die vanuit een derde land de Europese Unie in of uit gaan. Op deze manier werd de impact van de verschillende Brexit scenario’s zichtbaar gemaakt. Vervolgens bracht de groep een bezoek aan de Antwerp Gateway terminal waar An Moons, risk en legal director en Ron Van Gastel, senior commercieel manager, de werking van de terminal toelichtte.
Tijdens het bezoek gaven zowel de Douane als het FAVV een inschatting van de gevolgen van de Brexit in praktische termen. Hierbij onderstreepten ze dat elke vorm van Brexit een impact zal hebben op de werking van hun controlediensten en dat dit een extra kost met zich zal meebrengen voor alle landen met aanzienlijke goederenstromen naar en van het Verenigd Koninkrijk.
Het havenbezoek werd afgerond in het Havenhuis waar CEO Jacques Vandermeiren het belang benadrukte van een Brexit met weinig impact: “Met een jaarlijkse goederenstroom van meer dan 14 miljoen ton, is het Verenigd Koninkrijk een zeer belangrijke markt voor de haven van Antwerpen. Helaas zagen we vorig jaar een daling van 8% in het verkeer met het VK, wat waarschijnlijk te maken heeft met de nog hangende onzekerheid rond de Brexit. Daarom wilden we vandaag laten zien hoe een haven in de praktijk werkt en wat de impact kan zijn van een Brexit. Voor ons is de meest wenselijke situatie na de Brexit er een die het dichtst bij de huidige handelsvoorwaarden ligt. Elke vorm van belemmering van het vrije verkeer van goederen, zij het tarifair of niet-tarifair, zal volgens ons nadelig zijn voor de handelsbetrekkingen tussen onze haven en de Britse markt.”