Tussen 2010 en 2014 voerde het expertisecentrum Smart Mobility (toen nog Vlaams Instituut voor Mobiliteit) onderzoek naar een nieuw concept om het vrachtvervoer over kleine vaarwegen (tot en met CEMT-klasse IV) te optimaliseren. Dit concept bestond uit een kleine duwboot met kleine duwbakken, aangepast aan de grootte van de waterweg: op kleine vaarwegen werden kleine duwbakken voortgeduwd door kleine duwboten. Op grotere vaarwegen konden de duwbakken aan elkaar gekoppeld worden en in konvooi verder varen.
Eerste duwbakken in productie
Op dit ogenblik worden op de werf in Waterhuizen de secties van de eerste twee casco’s van de eerste 18 duwbakken gemonteerd. Begin mei zullen deze verder afgebouwd worden op de werf van Concordia Shipbuilding in Werkendam. Vanaf november zouden ze operationeel moeten zijn.
Aanbesteding duwboot
Inmiddels is ook het ontwerp van de eerste duwboot klaar. Als alles volgens schema verloopt, zal deze duwboot in het voorjaar van 2019 operationeel zijn. Het design van de grotere duwboot ligt nog op de tekentafel.
Masterplan
De ontwikkeling van het masterplan moet de organisatie in staat stellen om, na afloop van het proefproject, Watertruck+ verder uit te rollen in Europa. Regionale experten zullen het potentieel verder in kaart brengen en concrete businesscases uitwerken voor de vijf voornaamste Europese regio’s, zijnde Nederland, Frankrijk, Duitsland/Tsjechië/Polen, Servië en Noord-Italië. De experten gaan na de zomervakantie aan de slag en ronden hun opdracht af tegen einde 2019. De aanstelling van deze experten gebeurt via een onderhandelingsprocedure.
Je kan meer info terugvinden op de website http://www.watertruckplus.eu