Het Havenbedrijf Antwerpen is vanavond uitgeroepen tot Overheidsorganisatie van het Jaar. De verkiezing ‘Overheidsorganisatie van het jaar’ is een initiatief van EY, De Tijd/L’Echo en BNP Paribas Fortis. De initiatiefnemers drukken ermee hun waardering en erkenning uit voor doeltreffende en innoverende overheidsorganisaties die burgers en bedrijven ten goede komen. Het Havenbedrijf werd verkozen als de grote winnaar over alle categorieën en mag zich dus ‘Overheidsorganisatie van het Jaar 2018’ noemen.
Jacques Vandermeiren, CEO van het Havenbedrijf en momenteel op missie in het Afrikaanse land Kameroen, kon de prijs zelf niet in ontvangst nemen, maar toonde zich bijzonder tevreden: “De erkenning die we vanavond krijgen, is de kers op de taart van het progressie- en veranderingstraject dat we een jaar geleden zijn gestart. Met dat traject willen we het Havenbedrijf en zijn medewerkers wendbaar maken zodat verandering geen bedreiging maar een opportuniteit betekent. Innoveren en samenwerken, zowel binnen als buiten het bedrijf, zijn daarbij cruciaal en vormen de basis voor onze toekomst”, aldus Vandermeiren.
Hij draagt de prijs op aan de bijna 1.600 medewerkers van het bedrijf: “Met open vizier zijn ze in dit traject gestapt, en daar wil ik hen nadrukkelijk voor bedanken. Onze transitie is weliswaar nog niet afgerond, maar dankzij de fundamenten die we het voorbije jaar hebben gelegd, kijk ik, samen met onze medewerkers, vol vertrouwen vooruit.”
Via bevraging naar nieuwe identiteit
Een externe stakeholderanalyse en een interne cultuurscan. Dat waren de twee instrumenten die de top van het Havenbedrijf duidelijk maakten dat er een kloof gaapte tussen de identiteit van het bedrijf (wie we zijn) en wat de buitenwereld van ons verwachtte (wie anderen willen dat we zijn). “We waren iets teveel met onszelf bezig, terwijl onze stakeholders net verwachtten dat we het platform waarop zij actief zijn klaar stoomden voor de uitdagingen van de toekomst”, schetst Jacques Vandermeiren. “Denk aan digitalisering, automatisering, mobiliteit, modal shift… die thema’s stonden weliswaar op de agenda van het Havenbedrijf, maar was onze visie daarop wel door de juiste factoren geïnspireerd?”, aldus de CEO van het Havenbedrijf.
DeLTa
Het roer moest dus om. Het progressietraject DeLTa werd opgestart, wat staat voor Durf Experimenteren, Leer en Trigger Anderen. In de praktijk werd DeLTa in 2017 vertaald naar 12 strategische projecten, waarbij een van de prioritaire projecten de nieuwe missie en visie van het Havenbedrijf was. In het vierde kwartaal waren die een feit: flexibiliteit, innovatie, digitalisering, maar ook samenwerken in een duurzame context vormen de basis van de nieuwe identiteit van het Havenbedrijf. “We positioneren ons voortaan als een thuishaven voor onze klanten. In deze snel veranderende wereld willen wij voor hen een vertrouwde partner zijn die met hen op weg gaat en die samen met hen de bakens van de haven van de toekomst uitzet”, verduidelijkt Vandermeiren.
Ruimer speelveld
Om de ambities van de havengemeenschap waar te maken, begeeft het Havenbedrijf zich ook nadrukkelijk in een ruimer speelveld. Eind vorig jaar kocht het Havenbedrijf de Nationale Maatschappij der Pijpleidingen en verwierf het een duidelijke rol binnen het dataplatform NxtPort. De uitbouw van data driven supply chains net zoals het verder versterken van de community, vormen dan ook de uitdagingen voor de nabije toekomst.