De havenautoriteiten van Antwerpen en Dakar gaan de komende jaren nauwer samenwerken. Antwerpen, de tweede grootste haven van Europa, wil op die manier haar historische marktleiderspositie op de West-Afrikaanse kust versterken. De haven van het Senegalese Dakar ziet in de samenwerking de mogelijkheid om zich verder te profileren als dé lokale draaischijf van goederen.
Om de toekomstige samenwerking officieel te bezegelen, tekenden Antwerpen en Dakar vrijdag een overeenkomst. Voor de Port Autonome de Dakar nam afgevaardigd bestuurder Mr. Aboubacar Sedikh Beye de pen vast. Kristof Waterschoot, gedelegeerd bestuurder van de twee dochterondernemingen van het Havenbedrijf (PAI en APEC), vertegenwoordigde de Antwerpse zijde. Eerste minister Charles Michel en vice-eersteminister en minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo, beiden op werkbezoek in Senegal, woonden de ondertekeningsceremonie bij.
Kruispunt Dakar
Dakar is met een jaarlijkse trafiek van 17 miljoen ton een van de belangrijkste havens langs de West-Afrikaanse kust. De havenstad bekleedt een uitzonderlijke sterke positie op de wereldkaart aangezien ze gelegen is op het kruispunt van de vaarroutes tussen Europa en Noord- en Zuid-Amerika en Zuid-Afrika. Dankzij optimale nautische omstandigheden heeft Dakar, als een van de weinige West-Afrikaanse havens, de mogelijkheid om op elk moment schepen van alle afmetingen te ontvangen.
Dakar kijkt echter verder en wil een nieuwe haven uitbouwen, op 50 kilometer van de huidige haven, die dankzij een diepgang van 18 meter de nieuwste generatie containerschepen probleemloos kan ontvangen. Aansluitend aan de haven ziet Dakar nog een ruimte voor een economische en logistieke zone van 600 hectare.
Expertise Antwerpen
“We zullen Dakar met onze ervaring en expertise bijstaan om hun ambities waar te maken”, zegt Kristof Waterschoot na de ondertekening. Een recent rapport van de Wereldbank onderstreept het economisch potentieel van het continent, maar ziet ook een aantal uitdagingen, zoals het gebrek aan voldoende getraind personeel. “We zetten daarom onverkort in op het delen van kennis en expertise. Zo blijft ons opleidings- en trainingscentrum APEC de bevoorrechte partner voor de opleiding van maritieme professionals. Onze consultancydochter PAI zal de havenautoriteit bijstaan met de nodige ervaring voor de uitbouw van een polyvalente terminal en verdiepingswerken om de capaciteit van de haven van Dakar te maximaliseren”, aldus Waterschoot.
Daarnaast bevat de overeenkomst nog engagementen op het vlak van marketing, het uitbouwen van handelsrelaties, het organiseren van gezamenlijke commerciële evenementen en de uitwisseling van informatie over thema’s zoals douane, veiligheid en duurzaamheid. De overeenkomst wordt getekend voor een periode van 5 jaar.