De G.Snel Belgium Group gaat haar hele wagenpark uitrusten met de CarCube boordcomputer van Trimble Transport & Logistics. Doel hiervan is om de transportprocessen verder te optimaliseren via een realtime plansituatie en ecologisch verantwoord rijden uit te bouwen.
“Doorslaggevend in onze keuze voor de CarCube is de mogelijkheid om de boordcomputer volledig te integreren met ons planningssysteem, ORTEC Transport & Distribution (TD)”, vertelt Gert Snel, General Manager bij G.Snel Belgium. De combinatie van de CarCube en ORTEC TD zorgt ervoor dat de planners in het ritplanningssysteem altijd beschikken over realtime informatie vanuit de trucks, zoals de positie van de auto’s, de status van ritten en zendingen en de rij- en rusttijden van de chauffeurs. Op basis hiervan wordt de ritplanning zo efficiënt mogelijk samengesteld en kunnen de planners snel inspelen op actuele omstandigheden.
De realtime informatie vanuit de CarCube biedt G.Snel ook voordelen op managementniveau. Het TMS (CatLogic) wordt voortdurend bijgewerkt met actuele order- en statusinformatie die de CarCube boordcomputers onderweg registreren. “Dat geeft ons mede wat betreft de nacalculatie onmiddellijke ondersteuning om kort op de bal te spelen en gelijk de juiste beslissing te nemen”, stelt Ronan Buysschaert, Operationeel Directeur bij G.Snel Belgium.
“Met de CarCube richten we ons op een lager verbruik, minder kilometers en daarmee een lagere CO2-uitstoot”, gaat Ronan Buysschaert verder. “Alle chauffeurs hebben de afgelopen tijd een cursus Ecodriving gevolgd. De Rijstijlassistent op de CarCube verzorgt de opvolging van deze training zodat onze chauffeurs ook op lange termijn zuinig blijven rijden. Ook op kantoor wordt de rijstijl van de chauffeurs gevolgd. Er is één persoon verantwoordelijk voor Ecodriving. Die kan de rijstijl van de chauffeurs op de voet volgen dankzij de CANbus-interface en FMS-rapportage van de CarCube.”
Daarnaast verwacht Gert Snel veel van de nieuwe Trucknavigatie op de CarCube, waarmee G.Snel Belgium als eerste transporteur in België het hele wagenpark uitrust. “We merken dat chauffeurs steeds vaker volledig vertrouwen op hun navigatiesysteem”, licht Gert Snel toe. “De personenautonavigatie die tot nu toe werd gebruikt, leidde tot problemen omdat chauffeurs regelmatig op de verkeerde weg terechtkwamen. Met de nieuwe Trucknavigatie rijden ze veel meer to the point naar hun bestemming, waardoor we zeker kilometers gaan besparen.”
G.Snel Belgium verwacht het systeem eind 2010 volledig operationeel te hebben.
Bron: Trimble Transport & Logistics