Het goederentransport over de Vlaamse waterwegen kende in 2017 een absoluut recordjaar. Er werd ruim 72 miljoen ton goederen vervoerd via de binnenvaart. Dat is een stijging van 6,5 procent ten aanzien van 2016. Ook het containervervoer noteerde met 823.502 containers opnieuw een historisch record. “Topcijfers”, vindt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Elke vracht die vervoerd wordt over het water, moet niet meer over de weg. Als de binnenvaart 6,5 procent groeit, dan betekent dat 175.815 vrachtwagens minder. En er is nóg veel plaats op de watersnelweg. Tegen 2030 moet de binnenvaart instaan voor 20 procent van al het goederenvervoer.”
De Vlaamse binnenvaart heeft in 2017 zowel in tonnage als in aantal containers records gebroken. Steeds meer bedrijven ontdekken dat de Vlaamse waterwegen een betrouwbaar alternatief vormen voor de file. Zelfs tijdens de meest barre weersomstandigheden van december 2017 – toen vliegtuigen aan de grond bleven, vrachtwagens niet konden uitrijden en sommige treinen stil stonden – kende de binnenscheepvaart geen enkele onderbreking. Een enkel binnenschip van 1.200 ton haalt meteen 50 vrachtwagens van de wegen.
De trafiek op de Vlaamse waterwegen steeg in 2017 met liefst 4.395.381 ton (+6,5 procent) naar ruim 72 miljoen ton. Alleen al de toename van de verscheepte tonnage komt overeen met 175.815 vrachtwagens van elk 25 ton die vorig jaar verdwenen zijn van onze wegen. Het binnenvaartvervoer is in quasi elke goederengroep gestegen. Zo steeg het aantal verscheepte containers met +11,5 procent, wat van 2017 een absoluut recordjaar maakt inzake containervervoer via de waterweg. Het vervoer van ertsen (+16,2 procent) en vaste brandstoffen (+29,5 procent) kende de sterkste stijging, maar ook het aantal vervoerde bouwmaterialen (+6,5 procent), landbouwproducten (+9 procent) en meststoffen (+11 procent) stijgt.
De stijging is met bijna 8 procent het grootst op de ABC-as (Antwerpen-Brussel-Charleroi). Op het Albertkanaal, de belangrijkste watersnelweg van Vlaanderen, werd een stijging genoteerd van ruim 7 procent naar 39,46 miljoen ton. De stijgende trend bij het containervervoer manifesteert zich op alle belangrijke vaarassen.
“Dit is een belangrijk lichtpunt in de hele mobiliteitsdiscussie”, zegt Vlaams minister Ben Weyts. “We zetten enorm in op de binnenvaart, want zo halen we vrachtwagens weg van de weg. Er is nog veel potentieel. We hebben in Vlaanderen meer dan 1.000 kilometer bevaarbare waterweg. 80 procent van al onze bedrijven ligt op maximaal 10 kilometer van zo’n waterweg. Met De Vlaamse Waterweg nv voeren we nu al een paar jaar campagne om meer ondernemers naar het water te lokken. Deze recordcijfers tonen aan dat onze strategie vruchten afwerpt.”
Het vrachtvervoer op onze waterwegen is lang niet alleen doorvaart op weg naar het buitenland. Steeds meer goederen worden geladen of gelost in Vlaanderen. Zo werden er 13.074.714 ton geladen goederen opgetekend. Dit is een stijging van 10,5 procent ten aanzien van 2016. Het aantal lossingen steeg met +2,4 procent. Die stijging is te danken aan de dynamische aanpak van de containerterminals langs de Vlaamse waterwegen. Dankzij deze terminals kunnen ook bedrijven die niet vlak langs een waterweg liggen gebruik maken van de voordelen van de binnenvaart.
In de komende jaren moeten er nieuwe recordcijfers neergezet worden. “Het Vlaamse beleid is gericht op de verdere uitbouw van het waterwegennetwerk”, zegt ir. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv. “Met de aanleg van nieuwe kaaimuren, de verhoging van de bruggen op het Albertkanaal, de uitbouw van de Seine-Scheldeverbinding en de modernisering van het kanaal naar Charleroi wordt er ook de komende jaren sterk geïnvesteerd in de uitbouw van het waterwegennet.”
Tegen 2030 moet het aandeel van de binnenvaart in het totale goederentransport opgeschroefd worden van 15 procent naar 20 procent.