De belangrijkste cargoluchthaven in België, Liege Airport, kende in 2017 een uitzonderlijk jaar waarin ze een historisch record realiseerden van 717.000 ton goederen en een groei van 8,5% De cargo-activiteiten kenden wereldwijd een algemene groei onder impuls van de goede economische prestaties in Europa, maar ook door de opkomst van nieuwe niches gedreven door de e-commerce. Alle operatoren in Luik hebben vooruitgang geboekt en bovendien kwamen er twee nieuwe maatschappijen bij, Air China Cargo en Air Bridge Cargo.
“Dit is een historisch jaar sinds de oprichting van Liege Airport in 1990, vermits we zo’n tonnage nog nooit bereikt hebben. Dit bevestigt de relevantie
van de strategie die wij implementeerden voor onze full cargo maatschappijen”, verklaart Luc Partoune, CEO van Liege Airport.
Belangrijke investering om de groei en de werkgelegenheid te ondersteunen
Om de groei van de maatschappijen en de afhandelaars te ondersteunen, heeft Liege Airport haar investeringsprogramma versneld: “Een eerste hal van 6.000 m2 zal in de komende weken operationeel zijn en vervolgens zullen snel meer dan 20.000 m2 gebouwd worden evenals 4 nieuwe parkeerplaatsen voor zware vrachtvliegtuigen. Dit is een belangrijke investering, want het gaat om een bedrag van meer dan 50 miljoen euro die tevens zullen leiden tot honderden nieuwe banen, “zei Luc Partoune.
De vastgoedactiviteit – gedragen door dochterbedrijf Liege Airport Business Park – is ook zeer succesvol met een bezettingsgraad van 97% voor de
kantoren en 100% voor magazijnen en loodsen. Binnenkort wordt een architectuurwedstrijd gelanceerd om nieuwe kantoren te ontwikkelen vlakbij
de passagiersterminal.
Verder merken we op dat er in 2017 192.000 passagiers getransporteerd werden en het aantal vliegtuigbewegingen stabiel bleef met een totaal van
37.199 vluchten. Het verwachte nettoresultaat zou 2,4 miljoen euro moeten bedragen.